January 21, 2016

Opkøb og integration – nye kollegaer og kompetencer i Bording A/S

IMG_3357

Bordings 3 nye kollegaer i Søborg, Bjarne Hansen, Charlotte Christensen og Tommy Grüner Pedersen

 

Bording Koncernen, som Bording A/S hører ind under, har i mange år benyttet opkøb af virksomheder som en del af udviklingsstrategien. Koncernen går gerne ind i forhandlinger og overvejelser omkring opkøb eller del-ejerskab, hvor den kan se udviklings- og øget omsætningspotentiale. Bording A/S er ingen undtagelse. Så sent som i maj 2014, fusionerede vi med Formula A/S, hvilket mere end fordoblede vores medarbejderantal.

”Som virksomhed i Bording koncernen er vi inde og kigge på mange forskellige virksomheder i løbet af et år, med henblik på et muligt opkøb,” fortæller administrerende direktør i Bording A/S, Steen Rocatis. ”Hvis virksomheden matcher vores strategi, er vi altid interesserede i at komplimentere og udvide vores virksomhed.”

Men hvad indebærer et opkøb og tilføjelsen af nye kompetencer og kollegaer? iBording har undersøgt hvilke overvejelser Bording A/S har i forbindelse med et opkøb, både på det strategiske og det menneskelige niveau.

Opkøbet af ID Tryk

Den 1.januar 2016 voksede Bording A/S endnu engang med 3 nye medarbejdere, da den opkøbte salgsvirksomheden ID Tryk. Virksomheden blev sat til salg, da den ene af de to partnere trådte ud af samarbejdet for at starte ny virksomhed med sin søn.

”Min kompagnon Martin With Christensen trak sig ud af samarbejdet, og så skulle der skaffes økonomi til at køre videre,” fortæller Tommy Grüner-Pedersen, der var medejer af ID Tryk og som ikke ønskede at køre virksomheden videre alene. I første omgang forhandlede Tommy og Martin med en potentiel opkøber i Jylland, men da Steen og Bording A/S kom på banen, skete der et skift, fortæller Tommy: ”Det gik meget langsomt med forhandlingerne med det andet firma, og da Steen kom på banen, kunne jeg mærke at det ændrede sig. Han var en langt bedre beslutningstager, og det virkede meget mere seriøst. Det var tydeligt mere fremtid i at skifte til Bording. 4 uger efter var handlen afsluttet!”

Tommy var først lidt skeptisk over interessen fra Bording: ”Da vi kørte over til det første møde med Bording A/S, tænkte Martin og jeg: Bording! De er jo så kæmpestore, de er da ikke interesserede i os. Det må være en fejltagelse! Men Steen havde sat sig ind i hvem vi var, han var utrolig imødekommende og vidste en masse om os, og vi kunne mærke at det her var det rigtige. Vi er jo interesserede i at vores kunder og medarbejdere bliver behandlet ordentligt.”

Steen hørte ID Tryk var til salg gennem sit netværk, og efter første introduktionsmøde og analyse, blev muligheden båret op i F.E.Bording koncernen. ”Koncernen skal godkende alle opkøb, og de synes heldigvis det var en god ide,” fortæller Steen. ”Det skal ikke være nogen hemmelighed at der er produkter i Bording A/S’ portefølje der forsvinder, som en naturlig del af udviklingen på det grafiske marked. Specielt det sidste halve år har vi mistet omsætning. Derfor må vi bl.a. gå ud og se om vi kan skabe ny forretning via opkøb. ID Tryk er en spændende virksomhed, og de har en kundebase som vi kan se potentiale og udvikling i, både for os og dem.”

En stor del af det potentiale ID Tryk bringer med sig, ligger i deres helt store kundesegment; apotekerne. ID Tryk har i mange år leveret labels, recepter, poser og mange andre forbrugsmaterialer til apotekerne rundt om i hele landet. Steen mener at både apotekerne og ID Tryks andre kunder kan drage fordel af opkøbet og de mange kompetencer Bording netværket nu kan stille til rådighed for dem.

Den påduttede flytning

Men i et opkøb er det ikke kun forretningsstrategi, kundedatabase og udviklingspotentiale der er vigtigt at fokusere på. Det helt store fokus for både ID Tryk og Bording er at de 3 medarbejdere bliver godt behandlet og integreret i Bording A/S. Her drager Steen på erfaringen fra 2014: ”Kva den erfaring vi gjorde med Formula, så kommer det til at gå rigtig stærkt med at integrere medarbejderne. I løbet af første kvartal forventer jeg at vi er én samlet virksomhed, at de nye kollegaer føler de er en del af A/S, og ikke længere ID Tryk. Det er vigtigt at de føler sig hjemme. Det kan systemer ikke gøre, det kan kun mennesker gøre. Derfor er det et spørgsmål, om at vi alle mentalt går ind og tilbyder det der skal til, så de føler sig trygge og velkomne.”

Det er vigtigt at fokusere på at byde de nye kollegaer velkomne og få dem godt integreret, da situationen ikke er helt normal: ”Forskellen mellem disse 3 nye kollegaer, og den nye Cross Media Manager vi har ansat til at starte her til februar er, at specielt de 2 medarbejdere fra ID Tryk ikke har valgt at søge til Bording A/S,” fortæller Steen. ”De bliver i princippet påduttet en flytning. Det gør en stor forskel på hvordan man tager imod dem ift. andre nye ansatte. Vi skal vise at vi betragter dem som ligeværdige medarbejdere, på fode med alle andre ansatte i Bording A/S.”

Det er svært som medarbejder at få at vide at man er blevet ”solgt” til en anden virksomhed. Det kan de to nye A/S’ere fra ID Tryk, Charlotte Christensen og Bjarne Hansen, skrive under på. ”Til at starte med var mine tanker omkring opkøbet ret negativt, for at være helt ærlig,” fortæller Charlotte. Både hende og Bjarne fik nyheden i midten af november sidste år, og derefter gik det hurtigt. ”Det var mærkeligt at få at vide at man skulle flytte arbejdsplads, det var ikke et valg,” fortæller Bjarne. ”Normalt når man skifter arbejde, så vælger man jo selv. Det har vi ikke gjort.”

Den første tid op til årsskiftet og overtagelsen bød derfor på en del spørgsmål, bekymringer og forvirring for de to ansatte.

En ny arbejdsplads, og gode råd

Integrationen af de nye medarbejdere afhænger også af de mennesker som optræner dem og hjælper dem i gang. ”Her vil jeg gerne sende en kæmpe ros til vores to interne konsulenter, Annette Edske og Birte Smedegaard,” fortæller Steen. De to A/S’ere har været med ude på ID Tryks kontorer de første 2 uger af året for at sætte de nye kollegaer ind i Bording A/S’ systemer og arbejdsmetoder, inden de flyttede til Bordings Søborg kontor d.18. januar.

”Da Annette og Birte kom ud og satte sig, blev der endelig lidt ro over tingene. Før de kom ud var alt kaotisk og alt skulle afvikles. De har hjulpet med at styre det ind til det vi skal, og nu går det bedre. Nu er vi også kommet herud til Søborg, så så bliver det hele mere håndgribeligt og nede på et niveau hvor jeg som ganske almindelig medarbejder kan forholde mig til det,” fortæller Charlotte.

Der er stadig mange ting der skal laves om og rettes til i integrationen af arbejdsgangen for de nye ansatte, men heldigvis har ingen af de 3 oplevet at deres kunder har mærket meget til overtagelsen i det daglige arbejde.

Selvom Tommy var mere inde over opkøbet og hele processen omkring salget af ID Tryk til Bording end Bjarne og Charlotte, bliver det også en ny hverdag for ham at komme til Søborg: ”Jeg har været selvstændig i næsten 25 år – så det bliver anderledes at skulle tilbage i en større virksomhed og være ansat.” Men nogle af opgaverne kommer han ikke til at savne: ”Mange af de spekulationer der ligger bag ved at have et firma, dem slipper jeg nu for. F.eks. var der lidt problemer med IT’en den første morgen da vi flyttede herud til Søborg kontorerne, men det er ikke længere mit ansvar at få styr på det. Det er helt fint, så er der nogle andre der må slås om det,” smiler han. Tommy skal arbejde som Key Account Manager ved Bording A/S, en stilling han tidligere har besat ved gamle Fairprint, hvilket han glæder sig til at komme tilbage til.

Alle tre har tidligere været ansat i større virksomheder, så hverdagen, med flere kollegaer i en større virksomhed, bliver ikke en helt ny oplevelse for dem. Når man spørger ind til deres umiddelbare opfattelse af Bording A/S som virksomhed at arbejde i, har de dog endnu ikke rigtig noget svar: ”Jeg har slet ikke noget indtryk endnu. Der er en god kaffemaskine, og kantinen er også udmærket. Men umiddelbart har jeg slet ikke haft overblik og overskud til at tænke på at jeg nu er i et andet firma. Jeg skal lige falde helt på plads først og få pakket ud,” fortæller Charlotte.

Situationen de 3 nye kollegaer står i vækker genkendelse for mange af deres nye kollegaer. Hele Bording A/S’ kontor i Aalborg kom med i fusionen med Formula, og her kan de nikke genkendende til mange af Tommy, Charlotte og Bjarnes tanker og overvejelser. Inger Larsen fra Aalborg synes det kan være svært at sætte ord på hvordan man bedst kommer igennem omvæltningen, men i samråd med hendes kollegaer i afdelingen, er de kommet frem til 3 råd til deres nye Søborg kollegaer: ”Det handler om at være åben overfor den nye situation, have tålmodighed, og frem for alt at bevare sit gode humør,” fortæller Inger. ”Det gør alt meget lettere og sjovere!”


Tilmeld dig iBording her, og modtag flere nyheder og blogindlæg fra Bording A/S.