Sportsshop rammer plet og øger sin kendskabsgrad med adfærdsbaseret marketing

Den danske webshop, SportsEnergy, har med adfærdsbaseret marketing og retargeting opnået øget kendskabsgrad og salg. Den digitale kampagne blev udviklet og eksekveret af Bording A/S. Det udmundede sig i gode klikrater og en stigning i salg og kendskabsgrad.

Fokus på at skabe kendskab og salg til SportsEnergy

Det har været en travl sommer for Kenneth Iversen, efter han overtog webshoppen SportsEnergy i starten af sommeren 2017. Som noget af det første, Kenneth kastede sig over, var en digital kampagne, der havde til formål at øge kendskabsgraden til webshoppen hos en sportsinteresseret målgruppe. Kenneth tog derfor kontakt til Bording A/S.

– Jeg har været rigtig glad for det arbejde, Bording A/S og Ann-Lee har gjort for at øge kendskabet til min webshop. At der så også at kommet ordrer ind på baggrund af kampagnen, er jeg kun meget begejstret for, siger Kenneth Iversen, ejer af SportsEnergy.dk.

Eksempel på et af bannerne fra kampagnen:

Det rigtige budskab til den rigtige målgruppe – igen og igen

Den digitale kampagne blev bygget op på baggrund af tankegangen indenfor adfærdsbaseret marketing, for på den måde at sørge for at den ramte de personer, der interesserer sig for og dyrker sport. Ved at købe ind i forskellige adfærdskategorier, har det dermed været muligt at ramme dem, der udviser en adfærd og interesse for sport.

– Det er faktisk ret simpelt. Der ligger selvfølgelig en hel masse data gemt rundt omkring, som der bliver analyseret på og gjort mere håndgribeligt. Men det, som jeg i bund og grund gør, er at udvælge nogle bestemte adfærdsgrupper, der med deres adfærd, har vist, at de interesserer sig for og dyrker sport og dermed er i målgruppen for at købe sportstøj og sportsudstyr, siger Ann-Lee Teilmann, Cross Media Manager, Bording A/S.

– Det er på baggrund af en præanalyse, vi udvælger, hvilke adfærdsgrupper, der er relevante for SportsEnergy at købe ind i. Formålet med præanalysen er jo netop at identificere relevante målgrupper for display kampagnen. Det er ved at kigge på den trafik, som SportsEnergy allerede får, at vi kan finde ud af, hvem der i dag er interesserede i produkterne og konceptet. Det er et godt udgangspunkt, fordi vi herfra kan finde tvillinger på de besøgende, fortæller Ann-Lee Teilmann.

Indkøbet i adfærdsgrupper bør dog ikke stå alene, og retargeting var derfor også en vigtig del af den samlede kampagne:

– Retargeting er næsten noget af de vigtigste, når vi snakker om at skulle få en reaktion fra vores målgruppe. Undersøgelser viser faktisk, at størstedelen af modtagerne foretager et køb blot 48 timer efter, de er blevet retarget første gang, fortæller Ann-Lee Teilmann.

Det ene af de fire forskellige bannere:

Et banner er ikke bare et banner

Kampagnen bestod af forskellige bannerreklamer, men et banner et ikke bare et banner.

– Det der var vigtigt, da vi skulle finde ud af, hvordan de forskellige bannere skulle se ud, var, at der var fokus på call-to-action. Vi har kun ganske få sekunder til at komme ud med vores budskab, så det er vigtigt, modtageren hurtigt kan afkode det. Og så anbefaler jeg altid, at man har i tre loops af 15 sekunder, da min erfaring siger, at det giver den bedste respons, fortæller Ann-Lee Teilmann.

Om SportsEnergy                                                                       

Den danske webshop, SportsEnergy, sælger sportstøj- og tilbehør indenfor løb, fitness, cykling og tennis. Kenneth Iversen overtog webshoppen d. 1. august 2017, og med sin uddannelse i sportsbranchen udvælger han særlige produkter til webshoppen. Hans mål med webshoppen er at samle et godt udvalg af sportstøj- og tilbehør til de rigtige priser og med en service der er i top.

Kontakt:

Ann-Lee Teilmann
Cross Media Manager
ann@bording.dk
Tlf.: 29 99 55 50