Gimmick øger effekten af direct mail kampagner

Red Barnet: Den rette gimmick øger effekten med 35 procent


Red Barnet kører løbende direct mail kampagner med stor succes. Deres erfaringerne viser klart, at jo mere gennemtænkt gaven eller gimmicken er, jo større er effekten.

Direct mail kampagner indeholder typisk en form for gave, et tilbud eller en gimmick, der skal understøtte budskabet med en god kommunikativ krog. Pointen er at fremme responsen hos modtageren. Derfor gælder det om at aktivere modtagere i det øjeblik budskabet afkodes.

Det gjorde Red Barnet med stor succes, da de sendte et målebånd ud til modtagergruppen.

I brevet var der lagt et målbånd, magen til dem, nødhjælpsarbejdere bruger til at teste underernærede børn. Dermed kom modtageren helt tæt på alvoren, da de kunne teste på egen krop, hvor tynde de underernærede børn er.

Den gimmick gav 35 procent større respons end hos kontrolgruppe A, der ikke fik målebånd. Derudover var en historie om målebåndet trykt på bagsiden af kuverten. Det havde også en markant positiv effekt kontra kontrolgruppe B, der fik målebånd men intet tryk på bagsiden af kuverten.

– Vi kan altid se en positiv forskel, når der er vedlagt noget i kuverten, og det er trykt uden på kuverten, men denne gang var forskellen helt unik, fortæller Lars Neumann, der er Fundraiser hos Red Barnet.

Direct mail sikrer omsætning for Red Barnet Direct mail med bedre konvertering

Direct mail virker stadig

Direct mail kampagner er en fast del af kommunikationsmixet hos Red Barnet, der arbejder for at forbedre vilkårene for klodens børn.

– Det er måske lidt gammeldags, men det virker. Det er især vores ’modne’ modtagere, der reagerer positivt på direct mail budskaberne, fortæller Lars Neumann.

Han fortæller, at ca. en tredjedel af omsætningen på enkeltdonationer kommer fra direct mail kampagner til enkeltbidragsydere. Derudover benytter Red Barnet SMS-kommunikation og en vifte af digitale kanaler.

Sådan arbejder Red Barnet med DM

  • Cirka 6-7 om året sender Red Barnet en DM kampagne til 12.000-13.000 modtagere, som tidligere har støttet med enkeltdonationer.
  • Modtagergruppen inddeles tre segmenter baseret på tidligere bidragsstørrelser, så den kreative form passer til den enkelte.
  • Den fysiske form består oftest af kuvert med tryk, et brev med girokort og en vedlagt gave eller gimmick.
  • Red Barnet evaluerer løbende kampagnerne gennem året og har typisk en respons på lige under 10 procent og en ROI på 3.
  • Hvert år op til jul sender Red Barnet en stor kampagne ud til 50.000 modtager. Ud over at blive sendt til enkeltbidragsyderene, sendes denne også til dem, der støtter med et fast beløb om måneden. Kampagnen fungerer som et slags takkebrev til de, der har doneret i løbet af året.

 

Om Red Barnet

Red Barnet arbejder for at give børn et bedre liv – både herhjemme og i resten af verden. De redder, beskytter og styrker børn og kæmper for, at deres rettigheder bliver overholdt. Det handler især om de større og mindre katastrofer i verden, men også om at bekæmpe mobning, vold og arrangere oplevelser for de fattigske og dårligt stillede børn herhjemme.

Læs mere på redbarnet.dk

Om samarbejdet med Red Barnet

Det er key account manager Jeanette Nissen, der har ansvaret for samarbejdet med Red Barnet. Her fortæller hun om samarbejdet:

– En af mine opgaver er at inspirere og sparre med kunden om hvilke kreative muligheder, der rent praktisk kan føres ud i livet og inden for et givent budget. Jeg forsøger løbende at holde Lars Neumann ajour med relevante løsninger og features, som kan forstærke hans budskab og skille Red Barnet ud fra mængden. I produktionsprocessen styrer jeg uden om de bump, der nogle gange kan opstå på vejen. Målet er altid, at kunden har en oplevelse af, at projektet eller kampagnen er så lettilgængelige og problemfri som muligt.

Kontakt:

Jeanette Nissen
Key Account Manager

jea@bording.dk
Tlf.: +45 40 36 27 92