December 16, 2015

Papir – det er fandme sexet!

Blogindlæg af Daniels Jørgensen

I sommers stod jeg i kø i Djurs Sommerland sammen med min nevø. Han spurgte mig, hvad det nu egentligt var, jeg arbejdede med. Han er 10 og synes det er sjovt at spørge om alt muligt igen og igen. Jeg ynder ind i mellem at sige, at jeg sælger kommunikation. Det lyder sådan lidt sofistikeret. Men samtidigt vidste jeg, at hvis jeg svarede ham det, ville han bare spørge om 1000 andre ting.

”Jeg arbejder med papir…”, endte jeg med at svare. Og I samme øjeblik kunne jeg nærmest se hvordan glimtet i hans øjne forsvandt.

”Nå…”, svarede han og vendte sig hurtigt om og kiggede igen frem mod den uendelige kø.

Der blev jeg første gang forundret (anden gang står i næste afsnit): Hvorfor er papir så usexet, at min nevø hellere vil stå 40 minutter i kø? Efter et år i branchen vil jeg påstå at dit papirvalg siger mere om dig end din skjorte. Men mere om det senere. Lad os første starte ved begyndelsen.

Hvad er papir? (det kedelige afsnit)

Vi har vist alle prøvet at lave vores eget genbrugspapir ud af papir opløst i vand – i hvert fald vi, der ikke er opfostret med iPads. Og vi ved formentligt også, at egypterne i de gamle dage udvandt papirlignende ark ud af papyrus-træet. Senere fandt kineserne ud af at lave papir ud af opløste træfibre. Og ca. 3500 år senere kom det så til Europa. I industrien taler man om pulp, som råmaterialet, der senere bliver til papir. Pulp består typisk af 2/3 dele træ og 1/3 del genbrugspapir, der er opløst til en tyk suppe. Hele processen er gengivet her: Fra træ til pulp til papir.

Den Røde Bibel

Anden gang jeg blev forundret, var da jeg næsten modtog en fyreseddel efter at have proklameret, at jeg ville skrive denne blog om papir. Det forstår jeg jo ikke helt – for hvad er det nu lige, der er i den anden ende af fine ord som print management, convenience og ordrer på millionvis af brevpapirer? I 75 procent af tilfældene er det jo rent faktisk: Papir. Og der er en grund til, at den Røde Bibel stadig har sin plads på kontoret. Side efter side fortæller de hellige skrifter om det kostbare papir. Den er skrevet maskine – dengang hvor Courier ikke var en fancy font, men blot det, der stod på blystemplerne. Dengang var indholdsfortegnelser og illustrationerne også tegnet i hånden. Er det ikke fantastisk at tænke på? Det synes jeg – og derfor sætter jeg min kontrakt over styr for at dele det med dig.
[broken]

Belgien: Klodens største papirforbrug

Onde tunger siger, at papir er en uddøende rase. Men selvom min postkasse er tom og indbakken bugner med 1356 ulæste e-mails, så køber jeg den ikke helt. Årligt produceret der 500 mio. tons papir – det svarer til 3000 Triple-E Mærks containerskibe, og de er altså ret store skulle jeg hilse at sige.

Belgien har det højeste papirforbrug per indbygger i hele verden. Årsagen staves med to bokstaver: EU. Politik og bureaukrati er garanti for papir-forbrug (Danmark ligger inden for top10, hvis du sidder og tænker). Men ganske vist daler papirforbruget i den vestlige verden(i Østen stiger forbruget). Det hænger nok kun sammen med, at bureaukratiet er blevet mindre, eller i hvert fald er gået online. For hvis vi fx kigger på antallet af fysiske magasiner, så er der i dag dobbelt så mange magasiner som for bare fem år siden. Og det er vel at mærke kun officielle medie-magasiner. Det gælder ikke butiksmagasiner eller magasiner, som vi kender fra foreninger, virksomheder, tøjbutikker og interesseorganisationer.

Dødsygt og dødsexet

Papir holder! Og er det ikke lidt sexet, at du kan gå ned til din lokale papirgrossist og købe glimtende ark bestrøget med diamantstøv til 156.000 kr.? Forestil dig prisen på din seneste brochure – bare lige 5000x gange dyrere. Det kan da godt gå for at være en smule fascinerende. Men mest fascinerende, synes jeg, er det, når papiret harmonerer med selve tryksagens design og det udtryk, som afsenderen ønsker at skabe – altså det, jeg tidligere har kaldt en oplevelse. Lidt ligesom vin – det er virkelig lækkert, når det matcher maden. Og man kan sagtens købe en Chianti i Føtex der gør jobbet – men hvis man bruger lidt omhu, så er der så meget mere at vinde.

En dødeligs guide til papirvalg

Nu ved du lidt om, hvorfor papir er sexet, så lad os tage et lidt tørt afsnit igen – grundlæggende om valg af papir.

Bestrøget vs. ubestrøget: Også kaldt silk og offset. Som du nok kan regne ud er den første glattere i overfladen og giver en mere blankt udtrykt. Offset eller ubestrøget er lidt mere ru og giver derfor et mere mat udtryk (mere om det senere), fordi bryder lysets spejling i overfladen.

Gramvægt: Hvor kraftigt papir måler man især i gramvægt. Det antal gram en m2 vejer. Ofte taler man også om bulken – altså tykkelsen på papiret. Og her bliver det besværligt, for 300g ubestrøget er ca lige så kraftigt som 350g bestrøget.

  • Printerpapir: 80-100g alt efter hvor forment papir, du printer på
  • Avispapir: Her er vi nede på 50g
  • Brochure: 130-170g alt efter hvor mange sider den fylder
  • Folder: 300g (medmindre du har bestilt den på nettet, så er den 170g og du fortryder allerede du valgte den billigste).
Hvilken type papir, er du?

Men den helt store videnskab og der hvor papir virkelig fascinerer, er når vi taler typen af papir. Papir er lidt det samme som en skjorte. Alle ved en skjorte aldrig bare må hives ud af skabet. Der skal være en plan med den – og den skal som minimum stryges. Medmindre udtrykket skal være lidt rustisk, men så er der også stadig en plan. Det samme gælder nemlig papir – hvad er planen med dit papirvalg – og hvad siger det om dig?

 

Den klassiske, men ofte kiksede…
Saul Bloom_conq

Conqueror har en smule textur a la bæk og bølge-sengetøj. Det er sådan noget advokatpapir, som skal se lidt ekstra formelt ud. Men lidt som med bæk og bølge, så er conqueror en anelse kikset. Hvis conqueror var en skjorte, så havde den hvid krave, hvide flipper og hvide manchetter og er ret passe, hvis du har den på. Medmindre du da hedder Saul Bloom fra Ocean’s 11. Men præcis sådan er det med conqueror – hvis eksekveret rigtigt er det enormt stilet.

 

Den traditionsbundne…
Skjorteflip

Munken papir findes i næsten 20 varianter. Alligevel er der så lille forskel, at de færreste vil kunne skelne mere end 4 af dem. Ingen radikale udsving her tak. Munken er glad for tradition og Munken er selvfølgelig ubestrøget. Ubestrøget papir er lidt ’finere’ eller rettere lidt mere fornemt og en snert sofistikeret fordi det er renset for alt glimmer. Der er kun den rene og ubarmhjertige trykkvalitet tilbage. Hvis du er til Munken, så, så har du ikke kun en plan med skjorten – du har også en plan med flippen.

 

Den hypermoderne…(post Hipster)
Billede lånt af Oystermag.com

Scandia 2000 er en ubestrøget kvalitet og langt mere almindelig end de to andre. Scandia 2000 er så plain og almindelig, at det er moderne. Normcore hedder det. Så moderne, at du på Vesterbro kan købe en linjeret blok på bagpap til 400 kr. trykt på Scandia 2000. Siger du Scandia til din tryksag, så har du formentligt allerede klippet hipsterskægget og skovmandskjorten er nu ensfarvet med et twist af geometriske figurer.

 

Det var lidt om papir – så kan du jo tænke lidt over, hvilken skjorte, du vil iklæde dit næste magasin.

—–

Tilmeld dig iBording her, og modtag flere nyheder og blogindlæg fra Bording A/S.

mest læste

Direct mail i den digitale tidsalder

March 20, 2017

Blogindlæg af Daniel Jørgensen Så skete det igen. Endnu en diskussion om det fysiske brevs berettigelse. Denne gang var det i en gruppe på LinkedIn, hvor et indlæg åbnede spørgende: Er det fysiske salgsbrev dødt?  Jeg skal nok spare dig for diskussionen, men vil i stedet forsøge at svare med hjælp fra Google og næstformanden Læs mere her

Læs mere her

Convenience – Bekvemmelighed eller et spørgsmål om tid?

October 22, 2015

Convenience direkte oversat til dansk, betyder bekvemmelighed og bekvemmelighed er vel meget rart? Hvis jeg sådan uden at tænke nøjere over det skulle give min definition af convenience, ville jeg nok beskrive det som noget der var let og…

Læs mere her

7 tips til en succesfuld messe

January 27, 2017

Billedkilde Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Er du i gang med at planlægge en messe og ved at skulle opbygge en messestand? Så læs med her. Her får du nemlig 7 tips til en succesfuld messestand. Vi har samlet de vigtigste ting, du bør tage stilling til, inden du er klar til messen – uanset Læs mere her

Læs mere her

Augmented Reality udvider den fysiske verden

May 2, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Du kender det måske bedst fra Pokemón Go. Augmented Reality fik hele verden op af stolen, da den virkelige verden pludselig bød på digitale pokemóns. Men Augmented Reality kan være meget mere end det, og det er her appen Zappar kommer ind i billedet. Men hvad er Zappar og Augmented Læs mere her

Læs mere her

Et nyt perspektiv på MUS

February 10, 2016

Gæsteblog af Christian Stadil, Enso Consult   I konsulentvirksomheden Enso Consult har vi siden 1998 arbejdet med rådgivning og forretningsudvikling inden for Human Resource Development-området. Vi er to partnere i Enso, Jane Hahn og undertegnede, og igennem de seneste år har vi også beskæftiget os med emnet MUS, altså medarbejderudviklingssamtaler. Efter flere års forskning på Læs mere her

Læs mere her

E-mail vs brev: Hvem vinder boksekampen?

December 22, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I sommers skrev jeg et blogindlæg om noget så gammeldags som et brev. Det var måske slemt nok i sig selv, men endnu værre var det, at jeg sagde, jeg i næste blog ville sammenholde brevet med dets alternativer såsom e-mailen. Og se nu bare – nu har bloggen ligget stille Læs mere her

Læs mere her

Flyers vi gemmer – og dem vi glemmer

June 6, 2017

”Hvordan undgår jeg, at de bare smider flyeren væk?” Sådan lød det for en måneds tid siden i den faglige Facebookgruppe ”Kommunikationsnørder” fra et af gruppens medlemmer. Virksomheden, hun repræsenterede, havde et oplæg på et seminar, og de kunne godt tænke sig noget fysisk materiale, som deltagerne kunne få med, så de ville blive husket. Læs mere her

Læs mere her

Nyt job: Nu kommer ketchuppen!

January 22, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg har fået nyt job. Sådan da – jeg har i hvert fald fået nogle nye opgaver og indtil videre er de gamle opgaver der stadig. Så der er nok at lave. Jeg er blevet en del af vores nye afdeling med fokus på digital og cross media. Det lyder Læs mere her

Læs mere her

Augmented Reality udnytter mediernes styrker og eliminerer svaghederne

June 20, 2017

Augmented Reality er af mange eksperter og marketing gurus verden over blevet udråbt til et af dette års store buzzwords. Det har ikke bare sine helt klare fordele, men det skaber faktisk også et helt nyt rum og miljø for at skabe markedsføring, som vi ikke tidligere har set. Faktisk vil jeg gå så langt Læs mere her

Læs mere her

5 ting du skal vide om AR i din markedsføring

September 12, 2017

5 ting, du skal vide, inden du investerer i AR. Uanset hvor langt I er i processen, så kan dette blogindlæg hjælpe jer med at se på fordelene og ulemperne ved AR, inden I begynder at begive jer ud på AR-rejsen i marketing.

Læs mere her

Fodbold – tilfældighedernes spil

August 20, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I 8 år spillede jeg fodbold. Og kamp hver eneste weekend. Alligevel scorede jeg aldrig et eneste mål. Not a single one! Ja, der er nok ingen chance eller risiko for, at jeg bliver en Zlatan Ibrahimovic, som Steen lige har skrevet om på sin blog. Alligevel blev jeg årets Læs mere her

Læs mere her

MUS – et aktiv eller spild af tid?

February 10, 2016

Blogindlæg af Steen Rocatis Der er delte meninger om værdien af MedarbejderUvdiklingSamtale og der er helt sikkert meget stor forskel på kvaliteten af de MUS der afholdes rundt omkring i de enkelte virksomheder. Hvorfor overhovedet afholde MUS? – det er jo alligevel bare en samtale der skal overstås, så man med god samvittighed kan sætte Læs mere her

Læs mere her

At sende et brev

May 3, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Den anden dag åbnede jeg min postkasse. Den der hænger fysisk i min trappeopgang. Der lå minsandten et brev til mig. 4 ud af 5 af ugens dage er den ellers gabende tom. Men den dag lå der en rudekuvert fra Tryghedsgruppen, men den var tyk og fed, så det Læs mere her

Læs mere her

4 geniale eksempler på merværdien ved print

June 30, 2017

Giver det tilstrækkelig værdi at gøre sig besværet med at få et budskab trykt og produceret i fysisk form? Har du nogensinde været i tvivl om, om det var værdifuldt nok at bruge penge på at få trykt eller printet? Så forstår jeg dig godt – det er jo bare tryksværte på et stykke papir… Læs mere her

Læs mere her

8 råd, der får din målgruppe til at hente AR appen og scanne dit content

August 23, 2017

Augmented reality er nok så genialt og udråbt af alverdens teknologi- og marketingguruer til at være det nye blå (sort er mode; blå er business). AR kræver en software for, at man som modtager kan få adgang til det digitale univers, og de fordele der ligger heri. Her får du 8 ‘Best practice’ ideer til, Læs mere her

Læs mere her

10 opdaterede argumenter for en direct mail

February 3, 2017

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   ”Genveje til effekt – guide til direct mails, der virker” hedder en lille bog, jeg har stående på min hylde her på kontoret. Den er 2013, og er udgivet af Grafisk Arbejdsgiverforening (GraKom i dag) på vegne af ’Den grafiske branche’. Bogen starter ud med at opremse 10 argumenter for Læs mere her

Læs mere her

4 tips til en grøn (valg)kampagne

May 3, 2017

I disse måneder er store dele af den grafiske branche lidt på den anden ende. Og det er faktisk ikke uden grund. Der er nemlig kommunalvalg til november – og der bliver brugt rigtigt mange tryksager under sådan en valgperiode. Men hvor mange, og hvad betyder det mon for miljøet? Læs med og få svarene Læs mere her

Læs mere her

Skaber vi plads til talent og personlighed i organisationen?

August 20, 2015

Talenter og stærke personligheder kan fylde meget i en organisation. Kan de fylde for meget? Det er en hårfin balance, hvor vi skal have respekt for den organisation der er opbygget, de værdier virksomheden har og den strategi der er lagt. Men…

Læs mere her

Tjekliste til dig der sender filer til tryk

March 21, 2017

Hvis man ikke lige professionel rentegner med mange år erfaring, er det ikke altid nemt at holde styr på alle detaljerne, når du skal aflevere filer til tryk eller gøre pdf’en tryklar. Derfor har vi sammensat en lille tjekliste med det vigtigste detaljer. Hvis du husker disse punkter, undgår du unødige korrekturgange og minimerer risikoen Læs mere her

Læs mere her

Bekvemmelighedens fire hjørner

October 22, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen     Jeg brokkede mig til min chef tidligere på ugen. Jeg var frustreret over, at vi som handelshus med et kæmpe leverandørnetværk ikke en gang kunne slå en pris på små 20.000 bæreposer med tryk. ”Jamen Daniel – vi skal ikke sælge pris. Vi skal sælge convenience!” Så simpelt lød Læs mere her

Læs mere her

CSR: Fra omkostning til konkurrencemæssig fordel

March 22, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Du kender måske selv problematikken: Det kan være svært at omforme sin CSR fra kun at være en omkostning til også at være en konkurrencemæssig fordel med indflydelse på bundlinjen. I dette blogindlæg kommer jeg derfor med mit syn på, hvordan kan starte forvandlingen fra at have CSR som en Læs mere her

Læs mere her

Fra forbruger til omvandrende reklamesøjle

May 15, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Reklamegaver – gaver med en kommerciel bagtanke – forvandler dine kunder og andre forbrugere til levende reklamesøjler. Men hvad får du ud af det, og hvad skal man overveje, inden man går i gang med at forvandle forbrugeren til levende reklamesøjle? Det er lige præcis, hvad dette blogindlæg kommer til Læs mere her

Læs mere her

Bording A/S – stærkere end nogensinde

April 9, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Der er sket meget hos Bording A/S de seneste 2 år – siden iBording sidst udkom. Vi har været en eksplosiv udvikling igennem siden da, vi har formået at skabe organisk vækst samtidig med at vores interne flow er effektiviseret, vores online portal BordingNet er videreudviklet og på toppen af Læs mere her

Læs mere her

Hvordan trækker I kunder ned i butikken?

June 26, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I sidste uge var jeg ude at købe et fjernsyn. Jeg har ikke haft fjernsyn i seks år, så jeg havde behov for noget assistance hos en ekspedient. Derfor droppede jeg internettet og drog ud i en butik – ude i den ægte verden. Det var en ny verden jeg Læs mere her

Læs mere her

Alt er da digitalt i dag

May 20, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg var til bryllup forrige lørdag og havde en skarp dame med rødt hår til bords. Hun havde gjort sig en karriere i TV-verdenen og var hurtigt udfordrende i retorikken over for den trykte verden. Hvis mit forrige blogindlæg var en eksamensopgave, så var det nærmest som at have censor Læs mere her

Læs mere her

Oplevelser skal skabe loyaliteten

April 9, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg vælger altid Pepsi Max. Er der kun Cola Zero, så vælger jeg oftest bare vand. Jeg er nemlig loyal – eller lige i dette tilfælde er der måske nærmere tale om at være fanatisk. Men tænk en gang, hvis alle dine kunder var så loyale, at de altid valgte Læs mere her

Læs mere her

Gør din tryksag til økologisk gødning

February 17, 2017

500.000.000 tons. Det svarer omtrent til hvad det meste af jordens befolkning vejer tilsammen. Så meget papir bliver hvert år til affald på verdensplan. Det gælder lige fra toiletpapir til magasiner til emballager. Heldigvis er vi gode til at genanvende papiraffald. Især her I Danmark er vi rigtigt gode til det. MEN faktisk er det Læs mere her

Læs mere her

Hvordan en webshop blev min nye veninde

January 18, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Hvis du har helt styr på CRM, cross media marketing og nemt bygger tætte relationer til dine kunder, så er dette blogindlæg nok ikke noget for dig. Det her blogindlæg vil nemlig komme nærmere en forklaring på, hvordan jeg pludselig fik en så tæt relation til en webshop, at jeg næsten Læs mere her

Læs mere her

Netværk – et redskab der gør livet nemmere?

March 29, 2016

Blogindlæg af Steen Rocatis   Spørger man Wikipedia, er der forskellige former for netværk, f.eks. professionelt netværk og socialt netværk – begge dele vigtige netværk. Grundlæggende er netværk at forbinde relationer (gælder både socialt og professionelt). De relationer kan være mange ting; mennesker 1 til 1, grupper med et specielt formål, familie, sportsvenner, og meget Læs mere her

Læs mere her

Bording A/S ser frem mod 2016

December 16, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Jeg vil starte med at ønske god jul og godt nytår, for der kommer nok ikke mere herfra inden, klokken har slået 2016! Ja, 2016 er lige om hjørnet, og det vil få mange til at sætte sig nogle mål for det nye år – mål der skal indfries. Ligeså Læs mere her

Læs mere her

Hvad er værdi hos Bording?

June 26, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Det at skabe værdi for andre bliver ofte brugt når virksomheder skal fortælle om hvilken forskel de gør for deres kunder – og vi gør ligeså 🙂 Men hvor gode er de, og vi, til at definere hvad værdien er? Måske vi først skal forstå hvad værdi betyder. ”Værdi” kommer Læs mere her

Læs mere her

Vi har valgt at gøre os klar til fremtiden!

May 20, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Bording har mere end 200 år på bagen og vi har tænkt os at blive her meget længe endnu. Vi vil fortsat være med til at skrive agendaen indenfor vores felt, vi vil fortsat udvikle os sammen med vores kunder, vi vil fortsat skabe merværdi for vores kunder og vi Læs mere her

Læs mere her

Hvad står øverst på agendaen for Bording A/S i 2017?

February 3, 2017

Blogindlæg af Steen Rocatis Convenience har tidligere været tema her på bloggen og ordet betyder egentligt bekvemmelighed!Skal vi nu, hos Bording A/S, til at være bekvemmelige? måske ikke ligefrem bekvemmelige, men vi vil have fokus på effektivitet i såvel vores interne workflow, som i kommunikationen med kunder og leverandører – hele den effektivitet vil vi Læs mere her

Læs mere her