March 29, 2016

Netværk – et redskab der gør livet nemmere?

Blogindlæg af Steen Rocatis

 

Spørger man Wikipedia, er der forskellige former for netværk, f.eks. professionelt netværk og socialt netværk – begge dele vigtige netværk.

Grundlæggende er netværk at forbinde relationer (gælder både socialt og professionelt).

De relationer kan være mange ting; mennesker 1 til 1, grupper med et specielt formål, familie, sportsvenner, og meget mere – det hele kan dækkes under begrebet netværk.

I denne udgave af min blog vil jeg fokusere på det professionelle netværk.

En af forskellene på socialt og professionelt netværk er at der er et klart defineret mål med det professionelle netværk – f.eks. at få flere kunder til sin forretning eller personlig udvikling.

Men selvom der er et klart defineret mål, så er menneskene i netværket det vigtigste redskab – så ja, netværk er at samle relationer, men værdien er at netværke med ”de rigtige” relationer.

 

Hvordan skabes et netværk?

Vi skaber vores netværk ved at bidrage til at udvikle en relation. Det kan gøres mere eller mindre succesfuldt. Lad mig prøve med et par eksempler:

Sælger 1 prøver at få dig til at købe et produkt. Sælgeren taler kun om hvor fantastisk produktet er, og sælgerens eneste formål er at sælge, uagtet om du har et reelt behov eller ej. Skaber sælgeren en relation, og bliver du en del af sælgerens netværk? – Nok tvivlsomt.

Sælger 2, der afsætter samme produkt, kontakter dig for en uformel snak over en kop kaffe, en netværkssnak. Agendaen er at I begge taler om jeres virke og jeres behov. Her er der mulighed for at tale om meget andet end lige netop produktet, og sælgeren viser dig interesse og har ikke prøvet at sælge dig noget til mødet. Skaber sælgeren en relation, og bliver du en del af sælgerens netværk? – Nok mere sandsynligt end med sælger 1.

Når der skal skabes en relation gennem et netværk, så vis en oprigtig interesse for mennesket. Det handler ikke om bare selv at få noget ud af det.

De rigtig stærke netværksrelationer skabes ved at vedligeholde den fælles interesse, og ved at bidrage til udvikling af netværksrelationen. Tro mig, denne ”investering” i relationen, er givet godt ud.

 

Prioritering af dit netværk

Vær bevidst om hvem der skal være en del af dit professionelle netværk.

Vi lever i dag i en verden hvor kontakten til hinanden er blevet hyppigere og hurtigere og vi kan ramme mange modtagere i samme ”samtale”. Den elektroniske udvikling, og ikke mindst de sociale medier, giver os de muligheder. Tilgangen til dit netværk er dermed også blevet enklere.

Netværket er blevet meget bredere, men det betyder også at der er flere der stiller forventninger til dig, om dit nærvær, og dit engagement. Der forventes at du deler, liker, svarer, re-tweeter osv., og det stiller nogle krav til din tilstedeværelse. Det betyder også at du bliver nødt til at prioritere dine forskellige netværk, og hvor vil du lægge hoveddelen af dine netværkskræfter.

Du kan godt både pleje dit perifere og nære netværk, men det er vigtigt at især det nære netværk er bevidst om at de tilhører ”inderkredsen”. Dem der ved at de altid kan ”bruge” dig, og at du altid kan ”bruge” dem.

Hvorfor overhovedet professionelt netværk?

Du kan sagtens ”overleve” ikke at fokusere din energi på at deltage i netværk, men hvis du gør, kan de rigtige netværk hjælpe dig i mange henseende. Det er helt afhængigt af hvordan du vælger at tænke dit netværk – er det til personlig udvikling, ren forretning, viden, læring eller noget helt andet.

Der er ikke en facitliste på det at bruge sit netværk. Det er meget individuelt hvordan man deltager i netværk og der er mange ”kloge” der kan fortælle historier om netværk – som mig f.eks.  🙂 🙂

Hvis du beslutter dig for at være seriøs omkring dit netværksarbejde, skal du prioritere og træne det bevidst. Det er IKKE nok bare at sige du har et netværk. Du skal have en plan for de forskellige netværk du dyrker. Hvis du har denne bevidsthed og finder de, for dig, rette netværk, så er jeg ikke i tvivl om at du kan drage stor nytte af det.

Men du skal ville det og arbejde seriøst med det – ellers kan du vel bare kalde dine relationer for kontakter  🙂

 

Mine netværk

Eksempler på netværk jeg dyrker eller har dyrket:

  • Forretningsnetværk hvor målet er at skabe forretning til den virksomhed hvor man er ansat. Det er hardcore networking, hvor det gælder om at skaffe hinanden leads, så potentiel forretning kan opnås. Der er ikke så meget fokus på relationer. Denne form for netværk kan give en del forretning, men hvis du dropper ud af netværket, kan du lige så hurtigt tabe den forretning du har skabt. Forretningsnetværk er især gode for mindre virksomheder og som træning i networking og præsentationer. Man skal tage det 100% seriøst og være 100% på, men det er typisk ikke her de lange og stærke relationer skabes.
  • Sponsornetværket hvor du som en del af en sponsorpakke, til f.eks. en sportsklub, sidder med i et netværk. Her er der både mulighed for at netværke, blive underholdt og få gode oplevelser. Bording A/S sponsorerer bl.a. Lyngby Boldklub, hvor vi har faste pladser til alle hjemmekampe. Her inviterer vi ind imellem kunder og andre netværksforbindelser til en gang fodbold, krydret med god mad 🙂 Udover underholdningen er der typisk forskellige former for netværksarrangementer, hvor der er god mulighed for at skabe nye relationer. Sponsornetværket er ikke hardcore business, men mere opbygning af et netværk, der kan udmønte sig i forretning. Her er også andre fælles præferencer end kun forretning, og relationerne er, for mig, stærkere end i forretningsnetværket.
  • Udvikling/executive netværk hvor målet ikke er forretning, men udvikling af kompetencer hos dig selv. Der er mange forskellige former, og jeg har prøvet forskellige der har hver deres fordele. Vigtigst er det at finde det netværk der passer dig, hvor du føler du får noget med hjem, og hvor du også selv kan bidrage. Finder man det rette netværk med de rette medlemmer, er det her man kan udvikle meget stærke relationer. Her er der ikke tale om at netværket skal måles på hvor meget forretning der genereres, men ene og alene om man opnår en personlig, eller evt. faglig, udvikling.

 

Der er mange andre typer netværk; LinkedIn og andre sociale medier, faglige, kulturelle, politiske netværk osv. osv. osv. Derfor kan det også være svært at vælge hvilket eller hvilke netværk der skal prioriteres. Man må prøve sig frem og med tiden er det jo også muligt at ens netværksbehov forandres.

Jeg er meget bevidst om hvad meningen med det enkelte netværk er, hvad min målsætning med netværket er, og hvordan jeg kan bidrage til det netværk. I mange år har jeg arbejdet seriøst med at finde de rette netværk, hvor værdierne matcher mine mål. Jeg tror jeg har fundet ”mine netværk”.

Jeg vil mene at jeg i dag har et meget stærkt netværk, men jeg har også arbejdet hårdt på det i mange år. Jeg gør en dyd ud af at pleje netværket – jeg investerer i netværket og jeg får meget retur.

 

Har du målsætninger med dit netværk – får du det ud af netværket, som retfærdiggør den tid og den indsats du bruger på at netværke?

 

 

—–

Tilmeld dig iBording her, og modtag flere nyheder og blogindlæg fra Bording A/S.

mest læste

Direct mail i den digitale tidsalder

March 20, 2017

Blogindlæg af Daniel Jørgensen Så skete det igen. Endnu en diskussion om det fysiske brevs berettigelse. Denne gang var det i en gruppe på LinkedIn, hvor et indlæg åbnede spørgende: Er det fysiske salgsbrev dødt?  Jeg skal nok spare dig for diskussionen, men vil i stedet forsøge at svare med hjælp fra Google og næstformanden Læs mere her

Læs mere her

Convenience – Bekvemmelighed eller et spørgsmål om tid?

October 22, 2015

Convenience direkte oversat til dansk, betyder bekvemmelighed og bekvemmelighed er vel meget rart? Hvis jeg sådan uden at tænke nøjere over det skulle give min definition af convenience, ville jeg nok beskrive det som noget der var let og…

Læs mere her

7 tips til en succesfuld messe

January 27, 2017

Billedkilde Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Er du i gang med at planlægge en messe og ved at skulle opbygge en messestand? Så læs med her. Her får du nemlig 7 tips til en succesfuld messestand. Vi har samlet de vigtigste ting, du bør tage stilling til, inden du er klar til messen – uanset Læs mere her

Læs mere her

Augmented Reality udvider den fysiske verden

May 2, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Du kender det måske bedst fra Pokemón Go. Augmented Reality fik hele verden op af stolen, da den virkelige verden pludselig bød på digitale pokemóns. Men Augmented Reality kan være meget mere end det, og det er her appen Zappar kommer ind i billedet. Men hvad er Zappar og Augmented Læs mere her

Læs mere her

Et nyt perspektiv på MUS

February 10, 2016

Gæsteblog af Christian Stadil, Enso Consult   I konsulentvirksomheden Enso Consult har vi siden 1998 arbejdet med rådgivning og forretningsudvikling inden for Human Resource Development-området. Vi er to partnere i Enso, Jane Hahn og undertegnede, og igennem de seneste år har vi også beskæftiget os med emnet MUS, altså medarbejderudviklingssamtaler. Efter flere års forskning på Læs mere her

Læs mere her

E-mail vs brev: Hvem vinder boksekampen?

December 22, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I sommers skrev jeg et blogindlæg om noget så gammeldags som et brev. Det var måske slemt nok i sig selv, men endnu værre var det, at jeg sagde, jeg i næste blog ville sammenholde brevet med dets alternativer såsom e-mailen. Og se nu bare – nu har bloggen ligget stille Læs mere her

Læs mere her

Flyers vi gemmer – og dem vi glemmer

June 6, 2017

”Hvordan undgår jeg, at de bare smider flyeren væk?” Sådan lød det for en måneds tid siden i den faglige Facebookgruppe ”Kommunikationsnørder” fra et af gruppens medlemmer. Virksomheden, hun repræsenterede, havde et oplæg på et seminar, og de kunne godt tænke sig noget fysisk materiale, som deltagerne kunne få med, så de ville blive husket. Læs mere her

Læs mere her

Nyt job: Nu kommer ketchuppen!

January 22, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg har fået nyt job. Sådan da – jeg har i hvert fald fået nogle nye opgaver og indtil videre er de gamle opgaver der stadig. Så der er nok at lave. Jeg er blevet en del af vores nye afdeling med fokus på digital og cross media. Det lyder Læs mere her

Læs mere her

Augmented Reality udnytter mediernes styrker og eliminerer svaghederne

June 20, 2017

Augmented Reality er af mange eksperter og marketing gurus verden over blevet udråbt til et af dette års store buzzwords. Det har ikke bare sine helt klare fordele, men det skaber faktisk også et helt nyt rum og miljø for at skabe markedsføring, som vi ikke tidligere har set. Faktisk vil jeg gå så langt Læs mere her

Læs mere her

5 ting du skal vide om AR i din markedsføring

September 12, 2017

5 ting, du skal vide, inden du investerer i AR. Uanset hvor langt I er i processen, så kan dette blogindlæg hjælpe jer med at se på fordelene og ulemperne ved AR, inden I begynder at begive jer ud på AR-rejsen i marketing.

Læs mere her

Papir – det er fandme sexet!

December 16, 2015

Blogindlæg af Daniels Jørgensen I sommers stod jeg i kø i Djurs Sommerland sammen med min nevø. Han spurgte mig, hvad det nu egentligt var, jeg arbejdede med. Han er 10 og synes det er sjovt at spørge om alt muligt igen og igen. Jeg ynder ind i mellem at sige, at jeg sælger kommunikation. Læs mere her

Læs mere her

Fodbold – tilfældighedernes spil

August 20, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I 8 år spillede jeg fodbold. Og kamp hver eneste weekend. Alligevel scorede jeg aldrig et eneste mål. Not a single one! Ja, der er nok ingen chance eller risiko for, at jeg bliver en Zlatan Ibrahimovic, som Steen lige har skrevet om på sin blog. Alligevel blev jeg årets Læs mere her

Læs mere her

MUS – et aktiv eller spild af tid?

February 10, 2016

Blogindlæg af Steen Rocatis Der er delte meninger om værdien af MedarbejderUvdiklingSamtale og der er helt sikkert meget stor forskel på kvaliteten af de MUS der afholdes rundt omkring i de enkelte virksomheder. Hvorfor overhovedet afholde MUS? – det er jo alligevel bare en samtale der skal overstås, så man med god samvittighed kan sætte Læs mere her

Læs mere her

At sende et brev

May 3, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Den anden dag åbnede jeg min postkasse. Den der hænger fysisk i min trappeopgang. Der lå minsandten et brev til mig. 4 ud af 5 af ugens dage er den ellers gabende tom. Men den dag lå der en rudekuvert fra Tryghedsgruppen, men den var tyk og fed, så det Læs mere her

Læs mere her

4 geniale eksempler på merværdien ved print

June 30, 2017

Giver det tilstrækkelig værdi at gøre sig besværet med at få et budskab trykt og produceret i fysisk form? Har du nogensinde været i tvivl om, om det var værdifuldt nok at bruge penge på at få trykt eller printet? Så forstår jeg dig godt – det er jo bare tryksværte på et stykke papir… Læs mere her

Læs mere her

8 råd, der får din målgruppe til at hente AR appen og scanne dit content

August 23, 2017

Augmented reality er nok så genialt og udråbt af alverdens teknologi- og marketingguruer til at være det nye blå (sort er mode; blå er business). AR kræver en software for, at man som modtager kan få adgang til det digitale univers, og de fordele der ligger heri. Her får du 8 ‘Best practice’ ideer til, Læs mere her

Læs mere her

10 opdaterede argumenter for en direct mail

February 3, 2017

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   ”Genveje til effekt – guide til direct mails, der virker” hedder en lille bog, jeg har stående på min hylde her på kontoret. Den er 2013, og er udgivet af Grafisk Arbejdsgiverforening (GraKom i dag) på vegne af ’Den grafiske branche’. Bogen starter ud med at opremse 10 argumenter for Læs mere her

Læs mere her

4 tips til en grøn (valg)kampagne

May 3, 2017

I disse måneder er store dele af den grafiske branche lidt på den anden ende. Og det er faktisk ikke uden grund. Der er nemlig kommunalvalg til november – og der bliver brugt rigtigt mange tryksager under sådan en valgperiode. Men hvor mange, og hvad betyder det mon for miljøet? Læs med og få svarene Læs mere her

Læs mere her

Skaber vi plads til talent og personlighed i organisationen?

August 20, 2015

Talenter og stærke personligheder kan fylde meget i en organisation. Kan de fylde for meget? Det er en hårfin balance, hvor vi skal have respekt for den organisation der er opbygget, de værdier virksomheden har og den strategi der er lagt. Men…

Læs mere her

Tjekliste til dig der sender filer til tryk

March 21, 2017

Hvis man ikke lige professionel rentegner med mange år erfaring, er det ikke altid nemt at holde styr på alle detaljerne, når du skal aflevere filer til tryk eller gøre pdf’en tryklar. Derfor har vi sammensat en lille tjekliste med det vigtigste detaljer. Hvis du husker disse punkter, undgår du unødige korrekturgange og minimerer risikoen Læs mere her

Læs mere her

Bekvemmelighedens fire hjørner

October 22, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen     Jeg brokkede mig til min chef tidligere på ugen. Jeg var frustreret over, at vi som handelshus med et kæmpe leverandørnetværk ikke en gang kunne slå en pris på små 20.000 bæreposer med tryk. ”Jamen Daniel – vi skal ikke sælge pris. Vi skal sælge convenience!” Så simpelt lød Læs mere her

Læs mere her

CSR: Fra omkostning til konkurrencemæssig fordel

March 22, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Du kender måske selv problematikken: Det kan være svært at omforme sin CSR fra kun at være en omkostning til også at være en konkurrencemæssig fordel med indflydelse på bundlinjen. I dette blogindlæg kommer jeg derfor med mit syn på, hvordan kan starte forvandlingen fra at have CSR som en Læs mere her

Læs mere her

Fra forbruger til omvandrende reklamesøjle

May 15, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Reklamegaver – gaver med en kommerciel bagtanke – forvandler dine kunder og andre forbrugere til levende reklamesøjler. Men hvad får du ud af det, og hvad skal man overveje, inden man går i gang med at forvandle forbrugeren til levende reklamesøjle? Det er lige præcis, hvad dette blogindlæg kommer til Læs mere her

Læs mere her

Bording A/S – stærkere end nogensinde

April 9, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Der er sket meget hos Bording A/S de seneste 2 år – siden iBording sidst udkom. Vi har været en eksplosiv udvikling igennem siden da, vi har formået at skabe organisk vækst samtidig med at vores interne flow er effektiviseret, vores online portal BordingNet er videreudviklet og på toppen af Læs mere her

Læs mere her

Hvordan trækker I kunder ned i butikken?

June 26, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I sidste uge var jeg ude at købe et fjernsyn. Jeg har ikke haft fjernsyn i seks år, så jeg havde behov for noget assistance hos en ekspedient. Derfor droppede jeg internettet og drog ud i en butik – ude i den ægte verden. Det var en ny verden jeg Læs mere her

Læs mere her

Alt er da digitalt i dag

May 20, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg var til bryllup forrige lørdag og havde en skarp dame med rødt hår til bords. Hun havde gjort sig en karriere i TV-verdenen og var hurtigt udfordrende i retorikken over for den trykte verden. Hvis mit forrige blogindlæg var en eksamensopgave, så var det nærmest som at have censor Læs mere her

Læs mere her

Oplevelser skal skabe loyaliteten

April 9, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg vælger altid Pepsi Max. Er der kun Cola Zero, så vælger jeg oftest bare vand. Jeg er nemlig loyal – eller lige i dette tilfælde er der måske nærmere tale om at være fanatisk. Men tænk en gang, hvis alle dine kunder var så loyale, at de altid valgte Læs mere her

Læs mere her

Gør din tryksag til økologisk gødning

February 17, 2017

500.000.000 tons. Det svarer omtrent til hvad det meste af jordens befolkning vejer tilsammen. Så meget papir bliver hvert år til affald på verdensplan. Det gælder lige fra toiletpapir til magasiner til emballager. Heldigvis er vi gode til at genanvende papiraffald. Især her I Danmark er vi rigtigt gode til det. MEN faktisk er det Læs mere her

Læs mere her

Hvordan en webshop blev min nye veninde

January 18, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Hvis du har helt styr på CRM, cross media marketing og nemt bygger tætte relationer til dine kunder, så er dette blogindlæg nok ikke noget for dig. Det her blogindlæg vil nemlig komme nærmere en forklaring på, hvordan jeg pludselig fik en så tæt relation til en webshop, at jeg næsten Læs mere her

Læs mere her

Bording A/S ser frem mod 2016

December 16, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Jeg vil starte med at ønske god jul og godt nytår, for der kommer nok ikke mere herfra inden, klokken har slået 2016! Ja, 2016 er lige om hjørnet, og det vil få mange til at sætte sig nogle mål for det nye år – mål der skal indfries. Ligeså Læs mere her

Læs mere her

Hvad er værdi hos Bording?

June 26, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Det at skabe værdi for andre bliver ofte brugt når virksomheder skal fortælle om hvilken forskel de gør for deres kunder – og vi gør ligeså 🙂 Men hvor gode er de, og vi, til at definere hvad værdien er? Måske vi først skal forstå hvad værdi betyder. ”Værdi” kommer Læs mere her

Læs mere her

Vi har valgt at gøre os klar til fremtiden!

May 20, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Bording har mere end 200 år på bagen og vi har tænkt os at blive her meget længe endnu. Vi vil fortsat være med til at skrive agendaen indenfor vores felt, vi vil fortsat udvikle os sammen med vores kunder, vi vil fortsat skabe merværdi for vores kunder og vi Læs mere her

Læs mere her

Hvad står øverst på agendaen for Bording A/S i 2017?

February 3, 2017

Blogindlæg af Steen Rocatis Convenience har tidligere været tema her på bloggen og ordet betyder egentligt bekvemmelighed!Skal vi nu, hos Bording A/S, til at være bekvemmelige? måske ikke ligefrem bekvemmelige, men vi vil have fokus på effektivitet i såvel vores interne workflow, som i kommunikationen med kunder og leverandører – hele den effektivitet vil vi Læs mere her

Læs mere her