February 10, 2016

MUS – et aktiv eller spild af tid?

Blogindlæg af Steen Rocatis

Der er delte meninger om værdien af MedarbejderUvdiklingSamtale og der er helt sikkert meget stor forskel på kvaliteten af de MUS der afholdes rundt omkring i de enkelte virksomheder.

Hvorfor overhovedet afholde MUS? – det er jo alligevel bare en samtale der skal overstås, så man med god samvittighed kan sætte et flueben og man kan fortælle at man prioriterer det i virksomheden, som et led i at udvikle medarbejdere. Hvis det er hvad man får ud af det, så er det bedre at undlade MUS, båder for leder og medarbejder, da det vil både være spild af tid og giver mere badwill end goodwill!

Mange er skeptiske overfor MUS, og jeg er en af dem. Af den grund har Bording A/S ikke afholdt MUS i mange år! Jeg har ikke ment at det gav mening i forhold til at kommunikere med medarbejderne til daglig. I stedet har vi afholdt opfølgningsmøder på vores målsætninger, strategimøder, projekt møder, opfordret udvalgte medarbejdere til at sidde med i netværk osv.

Men HOV! Hvornår har der så været fokus på udvikling af den enkelte medarbejder? Hvordan har vi sikret os at vi udvikler de rette kompetencer, der modsvarer vores marked, organisationskultur, strategi og ikke mindst vores vej mod visionen?

Vores vision er:
“Vi vil være den førende leverandør af unikke og effektive off- og online løsninger indenfor kommunikation og marketing”

 

Det er vigtigt at vi har en plan i forhold til hvor Bording A/S er på vej hen – men det er lige så vigtigt at vi sikrer os at medarbejderne udvikles, så vi kan arbejde efter planen.

Et eksempel der kan illustrere det:

Lad os sige at vi har verdens hurtigste 400 meter løber, men også godt kunne tænke os en mester på 400 meter hæk. Fordi vi allerede har en god løber, tænker at vi, at vi da bare sætter ham til at klare hækkeløbet også. Han skal bare arbejde lidt hårdere, løbe lidt hurtigere, så går det nok.

Men så simpelt er det ikke helt – selvom løberen stadig har succes med at løbe hurtigt på 400 meter, kan han ikke rigtig klare forhindringerne (hækkene) på banen. Han har simpelthen ikke de rette kompetencer, og selvom vi gav ham hårdere træning, så gav vi ham ikke den fornødne træning og udvikling. Vi kommer derfor ikke i mål med vores ambition om at skabe en mester på 400 meter hæk!

Det er selv sagt indlysende, at det aldrig ville foregå på denne måde i sportsverdenen – men jeg kunne forestille mig at mange virksomheder kan genkende situationen?

Jeg er nu blevet udfordret på min skepsis og det er jeg faktisk glad for 😊

ENSO Consult har udviklet et system der hedder NXTLVL MUS, der er baseret på en systematisk tilgang til MUS, incl. forberedelse og opfølgning, det hele ligger i en online platform der er intuitiv i sin brugerflade. Min skepsis overfor MUS har betydet at der skulle mange møder, tilretninger, træning, test og overtalelse til sammen med ENSO, for at jeg ville kaste mig ud i brugen af MUS hos Bording A/S. Til sidst nåede vi frem til et resultat som jeg nu har implementeret i vores ledergruppe – og med succes må jeg sige! Jeg ved ikke om min skepsis er gjort til skamme, men min holdning er ændret: Nu skal MUS være et aktiv i forhold til at udvikle Bording A/S!

Hvad er det så præcist der har skabt denne holdningsændring hos mig? Egentligt meget enkelt: Jeg kunne se hvordan MUS kunne skabe værdi for Bording A/S, og hvordan det kunne matches op mod vores mål. Og denne værdi er vigtig. Hvis ikke man har et mål med MUS, hvis ikke man kan se værdien af MUS, og hvis ikke man sætter tid af til MUS, så vil jeg ikke betegne MUS som et aktiv, men nærmere som spild af tid. Netop mål, værdi og tid har, sammen med enkelthed, været nøgleord for Bording A/S’ arbejde med MUS:

Bording A/S’ Mål omkring MUS er klare. Det er skrevet ind i både missioner og strategi for Bording A/S at vi prioriterer udvikling af medarbejdere, for at udvikle Bording A/S.

Samtidig er det vigtigt at mål er kendt af både medarbejder og leder inden MUS.

Bording A/S’ Værdi af MUS, er i sin enkelthed at vi igennem MUS holder fokus på mål og udvikling. At vi har et system der beskriver flowet i udviklingen af hver enkel medarbejder, og samtidigt sikrer at samtalerne, inkl. Opfølgning, er skemalagt.

Bording A/S prioriterer Tid til MUS. Ikke bare selve afholdelsen, men både forberedelse og opfølgning. Vi skal bruge tiden på det der skaber værdi, og huske at tid til forberedelse og opfølgning er lige så vigtig som tid til selve MUS. At afsætte tiden er vigtig for såvel medarbejder som leder.

Enkeltheden i det system der vælges er vigtig for Bording A/S. Det skal ikke være for akademisk, men derimod et brugervenligt system, der er let tilgængeligt, samtidigt med at det skal have dybde nok stil at kunne være et aktiv for os.

Er MUS så et værktøj der fortsat skal være en del af Bording A/S’ strategi?

Jeg er sikker på at MUS under en eller anden form kommer til at være en del af Bording A/S’ strategi, en værktøj der er med til at sikre balancen mellem målsætningerne og kompetencerne hos medarbejderne – gennem udvikling af medarbejdere i forhold til vision/strategi. MUS er bare et ord for samtalen, men hele processen i at udvikle medarbejdere er ekstrem vigtig – vi SKAL være ambitiøse på det punkt – ambitiøse med forberedelse, afholdelse og opfølgning.

Jeg har været igennem en proces fra at være skepsis til i dag at erkende at den struktur der ligger i MUS er afgørende for at målrette udviklingen. Jeg har til enhver tid ville påstå at Bording A/S havde styr på medarbejderudvikling og vi har også gjort meget, bl.a. brugt tid og penge på uddannelse og div. netværk.

Men har vi nogensinde haft fokus på at udvikle medarbejderne i forhold til vores strategi?

Det kan jeg ikke svare entydigt ja til.

Kommer vi fremover til at have fokus på at udvikle medarbejderne i forhold til vores strategi?

Det kan jeg nu entydigt svare ja til.

Vi er i gang med NXT LVL MUS og skal blive klogere i brugen af metoden. Det er stadig nyt, men jeg er sikker på at Bording A/S kommer til at opleve en gevinst ved at få struktureret vores MUS, og vores udvikling af medarbejderne. Og hvis jeg er engageret og prioriterer tiden til forberedelse, afholdelse og opfølgning, så kan jeg holde min skepsis væk.

Steen Rocatis

 

 

—–

Tilmeld dig iBording her, og modtag flere nyheder og blogindlæg fra Bording A/S.

mest læste

Direct mail i den digitale tidsalder

March 20, 2017

Blogindlæg af Daniel Jørgensen Så skete det igen. Endnu en diskussion om det fysiske brevs berettigelse. Denne gang var det i en gruppe på LinkedIn, hvor et indlæg åbnede spørgende: Er det fysiske salgsbrev dødt?  Jeg skal nok spare dig for diskussionen, men vil i stedet forsøge at svare med hjælp fra Google og næstformanden Læs mere her

Læs mere her

Convenience – Bekvemmelighed eller et spørgsmål om tid?

October 22, 2015

Convenience direkte oversat til dansk, betyder bekvemmelighed og bekvemmelighed er vel meget rart? Hvis jeg sådan uden at tænke nøjere over det skulle give min definition af convenience, ville jeg nok beskrive det som noget der var let og…

Læs mere her

7 tips til en succesfuld messe

January 27, 2017

Billedkilde Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Er du i gang med at planlægge en messe og ved at skulle opbygge en messestand? Så læs med her. Her får du nemlig 7 tips til en succesfuld messestand. Vi har samlet de vigtigste ting, du bør tage stilling til, inden du er klar til messen – uanset Læs mere her

Læs mere her

Augmented Reality udvider den fysiske verden

May 2, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Du kender det måske bedst fra Pokemón Go. Augmented Reality fik hele verden op af stolen, da den virkelige verden pludselig bød på digitale pokemóns. Men Augmented Reality kan være meget mere end det, og det er her appen Zappar kommer ind i billedet. Men hvad er Zappar og Augmented Læs mere her

Læs mere her

Et nyt perspektiv på MUS

February 10, 2016

Gæsteblog af Christian Stadil, Enso Consult   I konsulentvirksomheden Enso Consult har vi siden 1998 arbejdet med rådgivning og forretningsudvikling inden for Human Resource Development-området. Vi er to partnere i Enso, Jane Hahn og undertegnede, og igennem de seneste år har vi også beskæftiget os med emnet MUS, altså medarbejderudviklingssamtaler. Efter flere års forskning på Læs mere her

Læs mere her

E-mail vs brev: Hvem vinder boksekampen?

December 22, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I sommers skrev jeg et blogindlæg om noget så gammeldags som et brev. Det var måske slemt nok i sig selv, men endnu værre var det, at jeg sagde, jeg i næste blog ville sammenholde brevet med dets alternativer såsom e-mailen. Og se nu bare – nu har bloggen ligget stille Læs mere her

Læs mere her

Flyers vi gemmer – og dem vi glemmer

June 6, 2017

”Hvordan undgår jeg, at de bare smider flyeren væk?” Sådan lød det for en måneds tid siden i den faglige Facebookgruppe ”Kommunikationsnørder” fra et af gruppens medlemmer. Virksomheden, hun repræsenterede, havde et oplæg på et seminar, og de kunne godt tænke sig noget fysisk materiale, som deltagerne kunne få med, så de ville blive husket. Læs mere her

Læs mere her

Nyt job: Nu kommer ketchuppen!

January 22, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg har fået nyt job. Sådan da – jeg har i hvert fald fået nogle nye opgaver og indtil videre er de gamle opgaver der stadig. Så der er nok at lave. Jeg er blevet en del af vores nye afdeling med fokus på digital og cross media. Det lyder Læs mere her

Læs mere her

Augmented Reality udnytter mediernes styrker og eliminerer svaghederne

June 20, 2017

Augmented Reality er af mange eksperter og marketing gurus verden over blevet udråbt til et af dette års store buzzwords. Det har ikke bare sine helt klare fordele, men det skaber faktisk også et helt nyt rum og miljø for at skabe markedsføring, som vi ikke tidligere har set. Faktisk vil jeg gå så langt Læs mere her

Læs mere her

5 ting du skal vide om AR i din markedsføring

September 12, 2017

5 ting, du skal vide, inden du investerer i AR. Uanset hvor langt I er i processen, så kan dette blogindlæg hjælpe jer med at se på fordelene og ulemperne ved AR, inden I begynder at begive jer ud på AR-rejsen i marketing.

Læs mere her

Papir – det er fandme sexet!

December 16, 2015

Blogindlæg af Daniels Jørgensen I sommers stod jeg i kø i Djurs Sommerland sammen med min nevø. Han spurgte mig, hvad det nu egentligt var, jeg arbejdede med. Han er 10 og synes det er sjovt at spørge om alt muligt igen og igen. Jeg ynder ind i mellem at sige, at jeg sælger kommunikation. Læs mere her

Læs mere her

Fodbold – tilfældighedernes spil

August 20, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I 8 år spillede jeg fodbold. Og kamp hver eneste weekend. Alligevel scorede jeg aldrig et eneste mål. Not a single one! Ja, der er nok ingen chance eller risiko for, at jeg bliver en Zlatan Ibrahimovic, som Steen lige har skrevet om på sin blog. Alligevel blev jeg årets Læs mere her

Læs mere her

At sende et brev

May 3, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Den anden dag åbnede jeg min postkasse. Den der hænger fysisk i min trappeopgang. Der lå minsandten et brev til mig. 4 ud af 5 af ugens dage er den ellers gabende tom. Men den dag lå der en rudekuvert fra Tryghedsgruppen, men den var tyk og fed, så det Læs mere her

Læs mere her

4 geniale eksempler på merværdien ved print

June 30, 2017

Giver det tilstrækkelig værdi at gøre sig besværet med at få et budskab trykt og produceret i fysisk form? Har du nogensinde været i tvivl om, om det var værdifuldt nok at bruge penge på at få trykt eller printet? Så forstår jeg dig godt – det er jo bare tryksværte på et stykke papir… Læs mere her

Læs mere her

8 råd, der får din målgruppe til at hente AR appen og scanne dit content

August 23, 2017

Augmented reality er nok så genialt og udråbt af alverdens teknologi- og marketingguruer til at være det nye blå (sort er mode; blå er business). AR kræver en software for, at man som modtager kan få adgang til det digitale univers, og de fordele der ligger heri. Her får du 8 ‘Best practice’ ideer til, Læs mere her

Læs mere her

10 opdaterede argumenter for en direct mail

February 3, 2017

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   ”Genveje til effekt – guide til direct mails, der virker” hedder en lille bog, jeg har stående på min hylde her på kontoret. Den er 2013, og er udgivet af Grafisk Arbejdsgiverforening (GraKom i dag) på vegne af ’Den grafiske branche’. Bogen starter ud med at opremse 10 argumenter for Læs mere her

Læs mere her

4 tips til en grøn (valg)kampagne

May 3, 2017

I disse måneder er store dele af den grafiske branche lidt på den anden ende. Og det er faktisk ikke uden grund. Der er nemlig kommunalvalg til november – og der bliver brugt rigtigt mange tryksager under sådan en valgperiode. Men hvor mange, og hvad betyder det mon for miljøet? Læs med og få svarene Læs mere her

Læs mere her

Skaber vi plads til talent og personlighed i organisationen?

August 20, 2015

Talenter og stærke personligheder kan fylde meget i en organisation. Kan de fylde for meget? Det er en hårfin balance, hvor vi skal have respekt for den organisation der er opbygget, de værdier virksomheden har og den strategi der er lagt. Men…

Læs mere her

Tjekliste til dig der sender filer til tryk

March 21, 2017

Hvis man ikke lige professionel rentegner med mange år erfaring, er det ikke altid nemt at holde styr på alle detaljerne, når du skal aflevere filer til tryk eller gøre pdf’en tryklar. Derfor har vi sammensat en lille tjekliste med det vigtigste detaljer. Hvis du husker disse punkter, undgår du unødige korrekturgange og minimerer risikoen Læs mere her

Læs mere her

Bekvemmelighedens fire hjørner

October 22, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen     Jeg brokkede mig til min chef tidligere på ugen. Jeg var frustreret over, at vi som handelshus med et kæmpe leverandørnetværk ikke en gang kunne slå en pris på små 20.000 bæreposer med tryk. ”Jamen Daniel – vi skal ikke sælge pris. Vi skal sælge convenience!” Så simpelt lød Læs mere her

Læs mere her

CSR: Fra omkostning til konkurrencemæssig fordel

March 22, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Du kender måske selv problematikken: Det kan være svært at omforme sin CSR fra kun at være en omkostning til også at være en konkurrencemæssig fordel med indflydelse på bundlinjen. I dette blogindlæg kommer jeg derfor med mit syn på, hvordan kan starte forvandlingen fra at have CSR som en Læs mere her

Læs mere her

Fra forbruger til omvandrende reklamesøjle

May 15, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Reklamegaver – gaver med en kommerciel bagtanke – forvandler dine kunder og andre forbrugere til levende reklamesøjler. Men hvad får du ud af det, og hvad skal man overveje, inden man går i gang med at forvandle forbrugeren til levende reklamesøjle? Det er lige præcis, hvad dette blogindlæg kommer til Læs mere her

Læs mere her

Bording A/S – stærkere end nogensinde

April 9, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Der er sket meget hos Bording A/S de seneste 2 år – siden iBording sidst udkom. Vi har været en eksplosiv udvikling igennem siden da, vi har formået at skabe organisk vækst samtidig med at vores interne flow er effektiviseret, vores online portal BordingNet er videreudviklet og på toppen af Læs mere her

Læs mere her

Hvordan trækker I kunder ned i butikken?

June 26, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I sidste uge var jeg ude at købe et fjernsyn. Jeg har ikke haft fjernsyn i seks år, så jeg havde behov for noget assistance hos en ekspedient. Derfor droppede jeg internettet og drog ud i en butik – ude i den ægte verden. Det var en ny verden jeg Læs mere her

Læs mere her

Alt er da digitalt i dag

May 20, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg var til bryllup forrige lørdag og havde en skarp dame med rødt hår til bords. Hun havde gjort sig en karriere i TV-verdenen og var hurtigt udfordrende i retorikken over for den trykte verden. Hvis mit forrige blogindlæg var en eksamensopgave, så var det nærmest som at have censor Læs mere her

Læs mere her

Oplevelser skal skabe loyaliteten

April 9, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg vælger altid Pepsi Max. Er der kun Cola Zero, så vælger jeg oftest bare vand. Jeg er nemlig loyal – eller lige i dette tilfælde er der måske nærmere tale om at være fanatisk. Men tænk en gang, hvis alle dine kunder var så loyale, at de altid valgte Læs mere her

Læs mere her

Gør din tryksag til økologisk gødning

February 17, 2017

500.000.000 tons. Det svarer omtrent til hvad det meste af jordens befolkning vejer tilsammen. Så meget papir bliver hvert år til affald på verdensplan. Det gælder lige fra toiletpapir til magasiner til emballager. Heldigvis er vi gode til at genanvende papiraffald. Især her I Danmark er vi rigtigt gode til det. MEN faktisk er det Læs mere her

Læs mere her

Hvordan en webshop blev min nye veninde

January 18, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Hvis du har helt styr på CRM, cross media marketing og nemt bygger tætte relationer til dine kunder, så er dette blogindlæg nok ikke noget for dig. Det her blogindlæg vil nemlig komme nærmere en forklaring på, hvordan jeg pludselig fik en så tæt relation til en webshop, at jeg næsten Læs mere her

Læs mere her

Netværk – et redskab der gør livet nemmere?

March 29, 2016

Blogindlæg af Steen Rocatis   Spørger man Wikipedia, er der forskellige former for netværk, f.eks. professionelt netværk og socialt netværk – begge dele vigtige netværk. Grundlæggende er netværk at forbinde relationer (gælder både socialt og professionelt). De relationer kan være mange ting; mennesker 1 til 1, grupper med et specielt formål, familie, sportsvenner, og meget Læs mere her

Læs mere her

Bording A/S ser frem mod 2016

December 16, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Jeg vil starte med at ønske god jul og godt nytår, for der kommer nok ikke mere herfra inden, klokken har slået 2016! Ja, 2016 er lige om hjørnet, og det vil få mange til at sætte sig nogle mål for det nye år – mål der skal indfries. Ligeså Læs mere her

Læs mere her

Hvad er værdi hos Bording?

June 26, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Det at skabe værdi for andre bliver ofte brugt når virksomheder skal fortælle om hvilken forskel de gør for deres kunder – og vi gør ligeså 🙂 Men hvor gode er de, og vi, til at definere hvad værdien er? Måske vi først skal forstå hvad værdi betyder. ”Værdi” kommer Læs mere her

Læs mere her

Vi har valgt at gøre os klar til fremtiden!

May 20, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Bording har mere end 200 år på bagen og vi har tænkt os at blive her meget længe endnu. Vi vil fortsat være med til at skrive agendaen indenfor vores felt, vi vil fortsat udvikle os sammen med vores kunder, vi vil fortsat skabe merværdi for vores kunder og vi Læs mere her

Læs mere her

Hvad står øverst på agendaen for Bording A/S i 2017?

February 3, 2017

Blogindlæg af Steen Rocatis Convenience har tidligere været tema her på bloggen og ordet betyder egentligt bekvemmelighed!Skal vi nu, hos Bording A/S, til at være bekvemmelige? måske ikke ligefrem bekvemmelige, men vi vil have fokus på effektivitet i såvel vores interne workflow, som i kommunikationen med kunder og leverandører – hele den effektivitet vil vi Læs mere her

Læs mere her