February 10, 2016

Et nyt perspektiv på MUS

Gæsteblog af Christian Stadil, Enso Consult

 

I konsulentvirksomheden Enso Consult har vi siden 1998 arbejdet med rådgivning og forretningsudvikling inden for Human Resource Development-området. Vi er to partnere i Enso, Jane Hahn og undertegnede, og igennem de seneste år har vi også beskæftiget os med emnet MUS, altså medarbejderudviklingssamtaler. Efter flere års forskning på området udviklede vi i 2012 et nyt koncept, der fik navnet NXT LVL MUS. Formålet med det nye koncept er, at det skal fungere som et stærkt, strategisk ledelsesværktøj, der gør medarbejdere i diverse virksomheder bedre til at udvikle både sig selv, men også den virksomhed, de er en del af. Især MUS’ens midterste bogstav, U for udvikling, er kommet i fokus med NXT LVL.

Medarbejderudviklingssamtaler er dog ikke noget nyt fænomen, for inddragelse af medarbejderen i en plan for, hvordan han eller hun fortsat kan bidrage til virksomhedens udvikling, har faktisk rødder helt tilbage til 1970’erne. I den tidsperiode startede Forsvaret ’Uddannelsessamtaler’, som i 1980’erne blev til MUS, hvor betydningen af U’et nu blev ”Udvikling”. I 1990’erne og frem til i dag er det blevet mere og mere almindeligt at koble en vurdering af medarbejderens præstation på MUS, og i mange tilfælde også løn og bonus.

Til trods for at MUS nu har rundet de 40 år som begreb i Danmark, så virker det stadig som om, der hersker meget tvivl og frustration omkring formålet med samtalerne samt eksekveringen og udbyttet af MUS. I Enso er vi gang på gang blevet mødt af historier om dårlige oplevelser fra både ledernes og medarbejdernes side. Dette har tegnet et billede af, at MUS ofte er en misforstået og til tider mislykket begivenhed, der afholdes rundt omkring i landets organisationer. Rent faktisk har en omfattende undersøgelse, hvor Enso i samarbejde med konsulenthuset Ennova adspurgte 4000 medarbejdere om deres oplevelser med MUS, vist:

• at hele 4 ud af 10 mener, at de ikke får noget reelt udbytte af deres MUS
• at der tales mere om præstationer de sidste år end opgaver det kommende år
• at under halvdelen oplever, at der følges op på deres MUS
• at kun 1/3 af medarbejderne oplever, at deres ledere var godt forberedte til samtalen

 

Opfølgning af MUS er alfa og omega

 

1

 

De yderst nedslående resultater fra undersøgelsen bekræfter vores egne erfaringer i Enso, men også et andet eksempel på den uvidenhed, der eksisterer omkring MUS, og hvor forkert samtalerne bliver brugt, kommer fra en række debatindlæg, som Børsen bragte i løbet af december 2015. Det startede med en artikel i avisen den 2. december 2015 med titlen: ”Direktør afliver MUS’en: Den er hamrende uambitiøs”. Denne konstatering kom fra direktøren i et rådgivende ingeniørfirma, og han fortsatte senere i artiklen med at kalde MUS’en ”en konservativ og konstrueret samtale uden ambitioner”.

Firmaet havde i stedet indført månedlige Momentum-samtaler efter rådgivning fra en erhvervspsykolog, og med udgangspunkt i ganske få bemærkninger om, hvad konceptet dækkede over, kunne det godt lyde som om, at man havde prøvet igen med en bedre MUS, men ikke turde kalde det, hvad det var, fordi begrebet var kørt i sænk af ledelsen.

Udtalelserne i indlægget overraskede os sådan set ikke, for det tydede på, at det rådgivende ingeniørfirma havde haft et MUS-koncept, der var mindst lige så ringe, som det repræsentative og valide udsnit af Danmarks befolkning gav udtryk for i tidligere omtalte undersøgelse.

Uanset hvilket koncept, man som virksomhed vælger, er man i vores optik nødt til at tage højde for seks forudsætninger for at skabe en god MUS. Disse forudsætninger udgør tilsammen fundamentet for NXT LVL, som har fokus på udvikling af virksomhedernes vigtigste aktiv, nemlig de ansatte:

• Tillid mellem leder og medarbejder sikrer tryghed, og tryghed sikrer åbenhed
• Fokus – ledelsen skal gå forrest og sikre, at lederne er klædt på til at føre udviklingssamtaler, og ikke blot afholde et møde
• Helhed – MUS skal forankres i virksomhedens mål og strategier
• Refleksion – der skal være ”højt til loftet”, plads til undring, tvivl og eftertanke
• Udvikling – der skal kigges mere fremadrettet end bagudrettet
• Kompetencer – der skal ses på, hvordan ens viden, færdigheder og evner sættes i spil, sjældent mere faglighed

 

2

 

Ingeniørfirmaet fra artiklen havde indført månedlige samtaler, hvilket i og for sig er ganske fint, men uden at have haft en ”modersamtale” – en MUS – forud for disse samtaler, så kan de være i risikozonen for at blive oplevet som trivielle og mere driftsorienterede. Det skal dog ikke forstås som, at vi er imod månedlige samtaler med sine medarbejdere – snarere tværtimod. Vores pointe er imidlertid, at det handler om at have noget at tage udgangspunkt i, når man afholder de månedlige samtaler, så der er noget af følge op på.
De mål og planer, ledere og medarbejder har aftalt i fællesskab til seneste MUS, er jo netop utrolige vigtige at følge op på for at sikre sig, at motivationen og retningen bibeholdes. Vores erfaringer viser imidlertid, at en stor del af pointen ligger i, at opfølgningen efter MUS’en bliver individuel og situationsbestemt i forhold til den enkelte medarbejder.

 

MUS skal tilpasses den enkelte medarbejder

 

3

 

Hensigten med lige netop NXT LVL MUS er netop at betragte medarbejderudviklingssamtaler og kompetenceudvikling på en helt ny måde. Konceptet kan tilpasses den enkelte medarbejders forudsætninger for at udvikle sig, det tager kompetenceudvikling alvorligt, og samtidig skeler det til organisationens behov og strategi. Netop fordi MUS bør tilpasses den pågældende medarbejders uddannelses- og ambitionsniveau, findes NXT LVL MUS i forskellige udgaver, der går fra faglærte eller ufaglærte medarbejdere som fx håndværkere og produktionsmedarbejdere til særlig ambitiøse medarbejdere, ledere og direktører, som vil arbejde fokuseret og målrettet med udvikling af deres kompetencer.

Når du som leder i en virksomhed skal afholde MUS for dine medarbejdere, er det vigtigt, at forberedelse, samtale og handling har lige højt fokus igennem hele processen, da dette vil skabe engagement og motivation for både dig og medarbejderen. MUS skal ikke ses som en enkelt begivenhed, men en kontinuerlig proces, som skal være kulturelt og strategisk forankret i virksomheden. Processen skal derudover opleves som relevant for medarbejderen i sin nuværende stilling, for hvis medarbejderen ikke oplever, at udviklingssamtalen og -områderne bidrager til at kunne udføre arbejdet bedre, vil det føre til ligegyldighed overfor udviklingen og derfor være spildte ressourcer.

Hvis man vælger at bruge NXT LVL MUS i sin virksomhed, så får man en skræddersyet løsning, der bl.a. indeholder adgang til NXT LVLs IT-system, diverse manualer, forberedelsesguides, udviklingsplaner og samtalekort. Samtalekort hjælper fx leder og medarbejder til at få en god og udviklende samtale om de kompetencer, der skal sættes fokus på. NXT LVL MUS klæder dermed både leder, HR-folk og medarbejdere ordentligt på, så alle bliver bragt et niveau op.

 

Årets vigtigste samtale

 

4

 

I Enso har vi igennem de seneste fire år endevendt MUS i danske virksomheder. Vi har foretaget undersøgelsen med konsulenthuset Ennova, læst utallige bøger og artikler om emnet, talt med over 50 virksomheder og er kommet frem til et svar på, hvordan man kan bringe MUS fra Mest Undervurderede Samtale til Årets Vigtigste Samtale. De konklusioner og resultater vi i tidens løb har fundet frem til, er blevet samlet i en helt ny bog med titlen ”Årets vigtigste samtale – hvad enhver leder bør vide om MUS”. Bogen, der kommer på gaden i løbet af år 2016, henvender sig til ledere, der holder MUS, til HR-folk, der tit bliver ansvarlige for den overordnede proces eller til medarbejdere, som interesserer sig for udvikling af mennesker og virksomheder. Bogen kan bruges som undervisnings- og inspirationsmateriale til dem, der ønsker at udnytte og bruge MUS bedre, eller den kan anvendes som selvstudium.

I Enso mener vi, at MUS bestemt er investeringen værd, men kun hvis det gøres ordentligt. Formålet med vores nye bog er derfor at løfte MUS til årets vigtigste samtale, og den giver dig overblik over MUS-processen, hvor du kan lade dig inspirere af konkrete modeller, værktøjer, spørgsmål og gode råd. Vi serverer MUS-forløbet i tre faser; nemlig forberedelse, samtalen og handlingsfasen. Du får viden om, hvad du helt konkret kan gøre i hver af de tre faser, ligesom der vil være cases til inspiration.

 

Venligst

Direktør Christian Stadil

 

Hvis du vil vide mere om NXT LVL og Enso Consult, kan du klikke ind på hjemmesiderne nxtlvl.dk og enso.dk.

—–

Tilmeld dig iBording her, og modtag flere nyheder og blogindlæg fra Bording A/S.

mest læste

Direct mail i den digitale tidsalder

March 20, 2017

Blogindlæg af Daniel Jørgensen Så skete det igen. Endnu en diskussion om det fysiske brevs berettigelse. Denne gang var det i en gruppe på LinkedIn, hvor et indlæg åbnede spørgende: Er det fysiske salgsbrev dødt?  Jeg skal nok spare dig for diskussionen, men vil i stedet forsøge at svare med hjælp fra Google og næstformanden Læs mere her

Læs mere her

Convenience – Bekvemmelighed eller et spørgsmål om tid?

October 22, 2015

Convenience direkte oversat til dansk, betyder bekvemmelighed og bekvemmelighed er vel meget rart? Hvis jeg sådan uden at tænke nøjere over det skulle give min definition af convenience, ville jeg nok beskrive det som noget der var let og…

Læs mere her

7 tips til en succesfuld messe

January 27, 2017

Billedkilde Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Er du i gang med at planlægge en messe og ved at skulle opbygge en messestand? Så læs med her. Her får du nemlig 7 tips til en succesfuld messestand. Vi har samlet de vigtigste ting, du bør tage stilling til, inden du er klar til messen – uanset Læs mere her

Læs mere her

Augmented Reality udvider den fysiske verden

May 2, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Du kender det måske bedst fra Pokemón Go. Augmented Reality fik hele verden op af stolen, da den virkelige verden pludselig bød på digitale pokemóns. Men Augmented Reality kan være meget mere end det, og det er her appen Zappar kommer ind i billedet. Men hvad er Zappar og Augmented Læs mere her

Læs mere her

E-mail vs brev: Hvem vinder boksekampen?

December 22, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I sommers skrev jeg et blogindlæg om noget så gammeldags som et brev. Det var måske slemt nok i sig selv, men endnu værre var det, at jeg sagde, jeg i næste blog ville sammenholde brevet med dets alternativer såsom e-mailen. Og se nu bare – nu har bloggen ligget stille Læs mere her

Læs mere her

Flyers vi gemmer – og dem vi glemmer

June 6, 2017

”Hvordan undgår jeg, at de bare smider flyeren væk?” Sådan lød det for en måneds tid siden i den faglige Facebookgruppe ”Kommunikationsnørder” fra et af gruppens medlemmer. Virksomheden, hun repræsenterede, havde et oplæg på et seminar, og de kunne godt tænke sig noget fysisk materiale, som deltagerne kunne få med, så de ville blive husket. Læs mere her

Læs mere her

Nyt job: Nu kommer ketchuppen!

January 22, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg har fået nyt job. Sådan da – jeg har i hvert fald fået nogle nye opgaver og indtil videre er de gamle opgaver der stadig. Så der er nok at lave. Jeg er blevet en del af vores nye afdeling med fokus på digital og cross media. Det lyder Læs mere her

Læs mere her

Augmented Reality udnytter mediernes styrker og eliminerer svaghederne

June 20, 2017

Augmented Reality er af mange eksperter og marketing gurus verden over blevet udråbt til et af dette års store buzzwords. Det har ikke bare sine helt klare fordele, men det skaber faktisk også et helt nyt rum og miljø for at skabe markedsføring, som vi ikke tidligere har set. Faktisk vil jeg gå så langt Læs mere her

Læs mere her

5 ting du skal vide om AR i din markedsføring

September 12, 2017

5 ting, du skal vide, inden du investerer i AR. Uanset hvor langt I er i processen, så kan dette blogindlæg hjælpe jer med at se på fordelene og ulemperne ved AR, inden I begynder at begive jer ud på AR-rejsen i marketing.

Læs mere her

Papir – det er fandme sexet!

December 16, 2015

Blogindlæg af Daniels Jørgensen I sommers stod jeg i kø i Djurs Sommerland sammen med min nevø. Han spurgte mig, hvad det nu egentligt var, jeg arbejdede med. Han er 10 og synes det er sjovt at spørge om alt muligt igen og igen. Jeg ynder ind i mellem at sige, at jeg sælger kommunikation. Læs mere her

Læs mere her

Fodbold – tilfældighedernes spil

August 20, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I 8 år spillede jeg fodbold. Og kamp hver eneste weekend. Alligevel scorede jeg aldrig et eneste mål. Not a single one! Ja, der er nok ingen chance eller risiko for, at jeg bliver en Zlatan Ibrahimovic, som Steen lige har skrevet om på sin blog. Alligevel blev jeg årets Læs mere her

Læs mere her

MUS – et aktiv eller spild af tid?

February 10, 2016

Blogindlæg af Steen Rocatis Der er delte meninger om værdien af MedarbejderUvdiklingSamtale og der er helt sikkert meget stor forskel på kvaliteten af de MUS der afholdes rundt omkring i de enkelte virksomheder. Hvorfor overhovedet afholde MUS? – det er jo alligevel bare en samtale der skal overstås, så man med god samvittighed kan sætte Læs mere her

Læs mere her

At sende et brev

May 3, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Den anden dag åbnede jeg min postkasse. Den der hænger fysisk i min trappeopgang. Der lå minsandten et brev til mig. 4 ud af 5 af ugens dage er den ellers gabende tom. Men den dag lå der en rudekuvert fra Tryghedsgruppen, men den var tyk og fed, så det Læs mere her

Læs mere her

4 geniale eksempler på merværdien ved print

June 30, 2017

Giver det tilstrækkelig værdi at gøre sig besværet med at få et budskab trykt og produceret i fysisk form? Har du nogensinde været i tvivl om, om det var værdifuldt nok at bruge penge på at få trykt eller printet? Så forstår jeg dig godt – det er jo bare tryksværte på et stykke papir… Læs mere her

Læs mere her

8 råd, der får din målgruppe til at hente AR appen og scanne dit content

August 23, 2017

Augmented reality er nok så genialt og udråbt af alverdens teknologi- og marketingguruer til at være det nye blå (sort er mode; blå er business). AR kræver en software for, at man som modtager kan få adgang til det digitale univers, og de fordele der ligger heri. Her får du 8 ‘Best practice’ ideer til, Læs mere her

Læs mere her

10 opdaterede argumenter for en direct mail

February 3, 2017

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   ”Genveje til effekt – guide til direct mails, der virker” hedder en lille bog, jeg har stående på min hylde her på kontoret. Den er 2013, og er udgivet af Grafisk Arbejdsgiverforening (GraKom i dag) på vegne af ’Den grafiske branche’. Bogen starter ud med at opremse 10 argumenter for Læs mere her

Læs mere her

4 tips til en grøn (valg)kampagne

May 3, 2017

I disse måneder er store dele af den grafiske branche lidt på den anden ende. Og det er faktisk ikke uden grund. Der er nemlig kommunalvalg til november – og der bliver brugt rigtigt mange tryksager under sådan en valgperiode. Men hvor mange, og hvad betyder det mon for miljøet? Læs med og få svarene Læs mere her

Læs mere her

Skaber vi plads til talent og personlighed i organisationen?

August 20, 2015

Talenter og stærke personligheder kan fylde meget i en organisation. Kan de fylde for meget? Det er en hårfin balance, hvor vi skal have respekt for den organisation der er opbygget, de værdier virksomheden har og den strategi der er lagt. Men…

Læs mere her

Tjekliste til dig der sender filer til tryk

March 21, 2017

Hvis man ikke lige professionel rentegner med mange år erfaring, er det ikke altid nemt at holde styr på alle detaljerne, når du skal aflevere filer til tryk eller gøre pdf’en tryklar. Derfor har vi sammensat en lille tjekliste med det vigtigste detaljer. Hvis du husker disse punkter, undgår du unødige korrekturgange og minimerer risikoen Læs mere her

Læs mere her

Bekvemmelighedens fire hjørner

October 22, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen     Jeg brokkede mig til min chef tidligere på ugen. Jeg var frustreret over, at vi som handelshus med et kæmpe leverandørnetværk ikke en gang kunne slå en pris på små 20.000 bæreposer med tryk. ”Jamen Daniel – vi skal ikke sælge pris. Vi skal sælge convenience!” Så simpelt lød Læs mere her

Læs mere her

CSR: Fra omkostning til konkurrencemæssig fordel

March 22, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Du kender måske selv problematikken: Det kan være svært at omforme sin CSR fra kun at være en omkostning til også at være en konkurrencemæssig fordel med indflydelse på bundlinjen. I dette blogindlæg kommer jeg derfor med mit syn på, hvordan kan starte forvandlingen fra at have CSR som en Læs mere her

Læs mere her

Fra forbruger til omvandrende reklamesøjle

May 15, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Reklamegaver – gaver med en kommerciel bagtanke – forvandler dine kunder og andre forbrugere til levende reklamesøjler. Men hvad får du ud af det, og hvad skal man overveje, inden man går i gang med at forvandle forbrugeren til levende reklamesøjle? Det er lige præcis, hvad dette blogindlæg kommer til Læs mere her

Læs mere her

Bording A/S – stærkere end nogensinde

April 9, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Der er sket meget hos Bording A/S de seneste 2 år – siden iBording sidst udkom. Vi har været en eksplosiv udvikling igennem siden da, vi har formået at skabe organisk vækst samtidig med at vores interne flow er effektiviseret, vores online portal BordingNet er videreudviklet og på toppen af Læs mere her

Læs mere her

Hvordan trækker I kunder ned i butikken?

June 26, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I sidste uge var jeg ude at købe et fjernsyn. Jeg har ikke haft fjernsyn i seks år, så jeg havde behov for noget assistance hos en ekspedient. Derfor droppede jeg internettet og drog ud i en butik – ude i den ægte verden. Det var en ny verden jeg Læs mere her

Læs mere her

Alt er da digitalt i dag

May 20, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg var til bryllup forrige lørdag og havde en skarp dame med rødt hår til bords. Hun havde gjort sig en karriere i TV-verdenen og var hurtigt udfordrende i retorikken over for den trykte verden. Hvis mit forrige blogindlæg var en eksamensopgave, så var det nærmest som at have censor Læs mere her

Læs mere her

Oplevelser skal skabe loyaliteten

April 9, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg vælger altid Pepsi Max. Er der kun Cola Zero, så vælger jeg oftest bare vand. Jeg er nemlig loyal – eller lige i dette tilfælde er der måske nærmere tale om at være fanatisk. Men tænk en gang, hvis alle dine kunder var så loyale, at de altid valgte Læs mere her

Læs mere her

Gør din tryksag til økologisk gødning

February 17, 2017

500.000.000 tons. Det svarer omtrent til hvad det meste af jordens befolkning vejer tilsammen. Så meget papir bliver hvert år til affald på verdensplan. Det gælder lige fra toiletpapir til magasiner til emballager. Heldigvis er vi gode til at genanvende papiraffald. Især her I Danmark er vi rigtigt gode til det. MEN faktisk er det Læs mere her

Læs mere her

Hvordan en webshop blev min nye veninde

January 18, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Hvis du har helt styr på CRM, cross media marketing og nemt bygger tætte relationer til dine kunder, så er dette blogindlæg nok ikke noget for dig. Det her blogindlæg vil nemlig komme nærmere en forklaring på, hvordan jeg pludselig fik en så tæt relation til en webshop, at jeg næsten Læs mere her

Læs mere her

Netværk – et redskab der gør livet nemmere?

March 29, 2016

Blogindlæg af Steen Rocatis   Spørger man Wikipedia, er der forskellige former for netværk, f.eks. professionelt netværk og socialt netværk – begge dele vigtige netværk. Grundlæggende er netværk at forbinde relationer (gælder både socialt og professionelt). De relationer kan være mange ting; mennesker 1 til 1, grupper med et specielt formål, familie, sportsvenner, og meget Læs mere her

Læs mere her

Bording A/S ser frem mod 2016

December 16, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Jeg vil starte med at ønske god jul og godt nytår, for der kommer nok ikke mere herfra inden, klokken har slået 2016! Ja, 2016 er lige om hjørnet, og det vil få mange til at sætte sig nogle mål for det nye år – mål der skal indfries. Ligeså Læs mere her

Læs mere her

Hvad er værdi hos Bording?

June 26, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Det at skabe værdi for andre bliver ofte brugt når virksomheder skal fortælle om hvilken forskel de gør for deres kunder – og vi gør ligeså 🙂 Men hvor gode er de, og vi, til at definere hvad værdien er? Måske vi først skal forstå hvad værdi betyder. ”Værdi” kommer Læs mere her

Læs mere her

Vi har valgt at gøre os klar til fremtiden!

May 20, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Bording har mere end 200 år på bagen og vi har tænkt os at blive her meget længe endnu. Vi vil fortsat være med til at skrive agendaen indenfor vores felt, vi vil fortsat udvikle os sammen med vores kunder, vi vil fortsat skabe merværdi for vores kunder og vi Læs mere her

Læs mere her

Hvad står øverst på agendaen for Bording A/S i 2017?

February 3, 2017

Blogindlæg af Steen Rocatis Convenience har tidligere været tema her på bloggen og ordet betyder egentligt bekvemmelighed!Skal vi nu, hos Bording A/S, til at være bekvemmelige? måske ikke ligefrem bekvemmelige, men vi vil have fokus på effektivitet i såvel vores interne workflow, som i kommunikationen med kunder og leverandører – hele den effektivitet vil vi Læs mere her

Læs mere her