May 3, 2017

4 tips til en grøn (valg)kampagne

I disse måneder er store dele af den grafiske branche lidt på den anden ende. Og det er faktisk ikke uden grund. Der er nemlig kommunalvalg til november – og der bliver brugt rigtigt mange tryksager under sådan en valgperiode.

Men hvor mange, og hvad betyder det mon for miljøet?

Læs med og få svarene – og hør samtidigt, hvad du kan gøre, hvis du gerne vil lave en god kampagne og samtidigt tage hensyn til miljøet.

900.000 valgplakater

Forestil dig en fodboldbane. Den er så lang, at de færreste af os orker, at løbe hele vejen fra den ene ende til den anden. Selv på den korte led er det lige før, vi bliver pressede på viljestyrken. En fodboldbane er nemlig ret stor. Og så forestil dig, at hele banens areal er dækket af valgplakater. Gang det så med 50(!) og så har du KV17 i valgplakater!

Til november hænger der nemlig omtrent 900.000 valgplakater fordelt ud på landets 98 kommuner. Oven i dem bliver der bestilt 10.000.000 tryksager – og det er lavt sat. Med nogle grove, men fair forsimplinger kan vi regne os frem til de 10.000.000 tryksager vejer 212 tons. 212 tons tryksager, som bliver bestil, produceret, omdelt og smidt ud.

Heldigvis er vi gode til at genbruge! Men 25% af en almindelig tryksag kan ikke genanvendes, men bliver tilbage som mere eller mindre giftigt slam (se filmen om det her). KV17 efterlader altså 53 tons kemisk affald, der ikke kan genanvendes.

Derfor får du her 4 tips til at gøre din (valg)kampagne lidt grønnere.

  1. Den ’bedste’ valgplakat?

Mange bruger i dag kanalplast til valgplakater. De er lavet af polypropylen (PP) og ved forbrænding efterlader de ikke noget restprodukt som papir-plakaterne. Ved forbrænding bliver de til vand og CO2 – og selvom det er begrænsede mængder løber det op, når det er 900.000 plader der skal brændes. Derfor kan det være en idé at gå efter et CO2-neutralt produkt. En løsning kunne være en cradle to cradle certificeret plakat, men disse skal klæbes på masonit-plader og det er besværligt og ikke holdbart i en november-kampagne. I stedet anbefaler vi en løsning i kraftigt og vandbestandigt, CO2-neutral karton. Denne model laves med indbygget monteringssystem, så de kan monteres med strips uden masonitplade.

  1. Verdens mest miljørigtige tryksag

25% af en almindelig tryksag kan hverken genbruges eller nedbrydes og bliver tilbage som mere eller mindre giftigt affald efter forbrænding. En beregning baseret på tal fra politiske partier viser, at Regionråds- og kommunalvalget i 2017 belaster med 53 tons rest-produkt fra de 10.000.000 flyere, brochurer, visitkort, hæfter mv. som benyttes i en valgkampagne. Altså 53 tons mere eller mindre giftigt rest-produkt som belaster miljøet.

Du kan undgå dette med ved at benytte cradle-to-cradle-certificerede tryksager. Derved sikrer du, at du ikke efterlader noget negativt aftryk på jorden. Med certificeringen er du nemlig garanteret at tryksagen er 100 procent genanvendelig, fri for tungmetaller og andre giftstoffer. Og hvis den bliver forbrændt kan restproduktet sågar bruges som økologisk gødning.

Certificeringen er især velegnet til papirbaserede tryksager og ikke dyrere end almindelige tryksager.

 

  1. Miljøvenlige giveaways

Ingen kampagne uden give-aways og gaver ”med en bagtanken”. Det kunne fx være en solcelledrevet powerbank. Lidt mindre kostbart, men altid brugbart er muleposer. Du kan få økologiske og genanvendelige muleposer i bomuld og jute. Det samme kan du næsten med kuglepenne – der er nemlig mange varianter der udelukkende er fremstillet i genbrugsmaterialer. Og med en kuglepen af genbrugsmaterialer er du også nødt til at have en notesbog i genbrugsmaterialer. Blokke kan fint cradle to cradle certificeres, men hvis du skal have omslag og wire-o indbinding, er du nødt til at ”nøjes” med genbrugsmaterialer.

  1. Genbrugs roll ups

Roll up’en er vel nok den hyppigst brugte mobile display-løsning. Ikke uden grund – den er nem at transportere, stor visuel overflade og så er den billig. Men fordi den er billig betyder det også, at de fleste køber en helt ny hver gang, de skal bruge ny roll up. En anden mulighed er at blot leje roll-uppen, eller alternativt kan du nøjes med at købe ny dug og genbruge aluminiumskassetten. De gamle duge/bannere kan du få syet om til tasker og muleposer.

 

Det var fire tips, der er til at tage og føle på – og som potentielt forhindre at din (valg)kampagne ender som kemisk affald. Du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker flere tips.

mest læste

Direct mail i den digitale tidsalder

March 20, 2017

Blogindlæg af Daniel Jørgensen Så skete det igen. Endnu en diskussion om det fysiske brevs berettigelse. Denne gang var det i en gruppe på LinkedIn, hvor et indlæg åbnede spørgende: Er det fysiske salgsbrev dødt?  Jeg skal nok spare dig for diskussionen, men vil i stedet forsøge at svare med hjælp fra Google og næstformanden Læs mere her

Læs mere her

Convenience – Bekvemmelighed eller et spørgsmål om tid?

October 22, 2015

Convenience direkte oversat til dansk, betyder bekvemmelighed og bekvemmelighed er vel meget rart? Hvis jeg sådan uden at tænke nøjere over det skulle give min definition af convenience, ville jeg nok beskrive det som noget der var let og…

Læs mere her

7 tips til en succesfuld messe

January 27, 2017

Billedkilde Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Er du i gang med at planlægge en messe og ved at skulle opbygge en messestand? Så læs med her. Her får du nemlig 7 tips til en succesfuld messestand. Vi har samlet de vigtigste ting, du bør tage stilling til, inden du er klar til messen – uanset Læs mere her

Læs mere her

Augmented Reality udvider den fysiske verden

May 2, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Du kender det måske bedst fra Pokemón Go. Augmented Reality fik hele verden op af stolen, da den virkelige verden pludselig bød på digitale pokemóns. Men Augmented Reality kan være meget mere end det, og det er her appen Zappar kommer ind i billedet. Men hvad er Zappar og Augmented Læs mere her

Læs mere her

Et nyt perspektiv på MUS

February 10, 2016

Gæsteblog af Christian Stadil, Enso Consult   I konsulentvirksomheden Enso Consult har vi siden 1998 arbejdet med rådgivning og forretningsudvikling inden for Human Resource Development-området. Vi er to partnere i Enso, Jane Hahn og undertegnede, og igennem de seneste år har vi også beskæftiget os med emnet MUS, altså medarbejderudviklingssamtaler. Efter flere års forskning på Læs mere her

Læs mere her

E-mail vs brev: Hvem vinder boksekampen?

December 22, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I sommers skrev jeg et blogindlæg om noget så gammeldags som et brev. Det var måske slemt nok i sig selv, men endnu værre var det, at jeg sagde, jeg i næste blog ville sammenholde brevet med dets alternativer såsom e-mailen. Og se nu bare – nu har bloggen ligget stille Læs mere her

Læs mere her

Flyers vi gemmer – og dem vi glemmer

June 6, 2017

”Hvordan undgår jeg, at de bare smider flyeren væk?” Sådan lød det for en måneds tid siden i den faglige Facebookgruppe ”Kommunikationsnørder” fra et af gruppens medlemmer. Virksomheden, hun repræsenterede, havde et oplæg på et seminar, og de kunne godt tænke sig noget fysisk materiale, som deltagerne kunne få med, så de ville blive husket. Læs mere her

Læs mere her

Nyt job: Nu kommer ketchuppen!

January 22, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg har fået nyt job. Sådan da – jeg har i hvert fald fået nogle nye opgaver og indtil videre er de gamle opgaver der stadig. Så der er nok at lave. Jeg er blevet en del af vores nye afdeling med fokus på digital og cross media. Det lyder Læs mere her

Læs mere her

Augmented Reality udnytter mediernes styrker og eliminerer svaghederne

June 20, 2017

Augmented Reality er af mange eksperter og marketing gurus verden over blevet udråbt til et af dette års store buzzwords. Det har ikke bare sine helt klare fordele, men det skaber faktisk også et helt nyt rum og miljø for at skabe markedsføring, som vi ikke tidligere har set. Faktisk vil jeg gå så langt Læs mere her

Læs mere her

5 ting du skal vide om AR i din markedsføring

September 12, 2017

5 ting, du skal vide, inden du investerer i AR. Uanset hvor langt I er i processen, så kan dette blogindlæg hjælpe jer med at se på fordelene og ulemperne ved AR, inden I begynder at begive jer ud på AR-rejsen i marketing.

Læs mere her

Papir – det er fandme sexet!

December 16, 2015

Blogindlæg af Daniels Jørgensen I sommers stod jeg i kø i Djurs Sommerland sammen med min nevø. Han spurgte mig, hvad det nu egentligt var, jeg arbejdede med. Han er 10 og synes det er sjovt at spørge om alt muligt igen og igen. Jeg ynder ind i mellem at sige, at jeg sælger kommunikation. Læs mere her

Læs mere her

Fodbold – tilfældighedernes spil

August 20, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I 8 år spillede jeg fodbold. Og kamp hver eneste weekend. Alligevel scorede jeg aldrig et eneste mål. Not a single one! Ja, der er nok ingen chance eller risiko for, at jeg bliver en Zlatan Ibrahimovic, som Steen lige har skrevet om på sin blog. Alligevel blev jeg årets Læs mere her

Læs mere her

MUS – et aktiv eller spild af tid?

February 10, 2016

Blogindlæg af Steen Rocatis Der er delte meninger om værdien af MedarbejderUvdiklingSamtale og der er helt sikkert meget stor forskel på kvaliteten af de MUS der afholdes rundt omkring i de enkelte virksomheder. Hvorfor overhovedet afholde MUS? – det er jo alligevel bare en samtale der skal overstås, så man med god samvittighed kan sætte Læs mere her

Læs mere her

At sende et brev

May 3, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Den anden dag åbnede jeg min postkasse. Den der hænger fysisk i min trappeopgang. Der lå minsandten et brev til mig. 4 ud af 5 af ugens dage er den ellers gabende tom. Men den dag lå der en rudekuvert fra Tryghedsgruppen, men den var tyk og fed, så det Læs mere her

Læs mere her

4 geniale eksempler på merværdien ved print

June 30, 2017

Giver det tilstrækkelig værdi at gøre sig besværet med at få et budskab trykt og produceret i fysisk form? Har du nogensinde været i tvivl om, om det var værdifuldt nok at bruge penge på at få trykt eller printet? Så forstår jeg dig godt – det er jo bare tryksværte på et stykke papir… Læs mere her

Læs mere her

8 råd, der får din målgruppe til at hente AR appen og scanne dit content

August 23, 2017

Augmented reality er nok så genialt og udråbt af alverdens teknologi- og marketingguruer til at være det nye blå (sort er mode; blå er business). AR kræver en software for, at man som modtager kan få adgang til det digitale univers, og de fordele der ligger heri. Her får du 8 ‘Best practice’ ideer til, Læs mere her

Læs mere her

10 opdaterede argumenter for en direct mail

February 3, 2017

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   ”Genveje til effekt – guide til direct mails, der virker” hedder en lille bog, jeg har stående på min hylde her på kontoret. Den er 2013, og er udgivet af Grafisk Arbejdsgiverforening (GraKom i dag) på vegne af ’Den grafiske branche’. Bogen starter ud med at opremse 10 argumenter for Læs mere her

Læs mere her

Skaber vi plads til talent og personlighed i organisationen?

August 20, 2015

Talenter og stærke personligheder kan fylde meget i en organisation. Kan de fylde for meget? Det er en hårfin balance, hvor vi skal have respekt for den organisation der er opbygget, de værdier virksomheden har og den strategi der er lagt. Men…

Læs mere her

Tjekliste til dig der sender filer til tryk

March 21, 2017

Hvis man ikke lige professionel rentegner med mange år erfaring, er det ikke altid nemt at holde styr på alle detaljerne, når du skal aflevere filer til tryk eller gøre pdf’en tryklar. Derfor har vi sammensat en lille tjekliste med det vigtigste detaljer. Hvis du husker disse punkter, undgår du unødige korrekturgange og minimerer risikoen Læs mere her

Læs mere her

Bekvemmelighedens fire hjørner

October 22, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen     Jeg brokkede mig til min chef tidligere på ugen. Jeg var frustreret over, at vi som handelshus med et kæmpe leverandørnetværk ikke en gang kunne slå en pris på små 20.000 bæreposer med tryk. ”Jamen Daniel – vi skal ikke sælge pris. Vi skal sælge convenience!” Så simpelt lød Læs mere her

Læs mere her

CSR: Fra omkostning til konkurrencemæssig fordel

March 22, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Du kender måske selv problematikken: Det kan være svært at omforme sin CSR fra kun at være en omkostning til også at være en konkurrencemæssig fordel med indflydelse på bundlinjen. I dette blogindlæg kommer jeg derfor med mit syn på, hvordan kan starte forvandlingen fra at have CSR som en Læs mere her

Læs mere her

Fra forbruger til omvandrende reklamesøjle

May 15, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Reklamegaver – gaver med en kommerciel bagtanke – forvandler dine kunder og andre forbrugere til levende reklamesøjler. Men hvad får du ud af det, og hvad skal man overveje, inden man går i gang med at forvandle forbrugeren til levende reklamesøjle? Det er lige præcis, hvad dette blogindlæg kommer til Læs mere her

Læs mere her

Bording A/S – stærkere end nogensinde

April 9, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Der er sket meget hos Bording A/S de seneste 2 år – siden iBording sidst udkom. Vi har været en eksplosiv udvikling igennem siden da, vi har formået at skabe organisk vækst samtidig med at vores interne flow er effektiviseret, vores online portal BordingNet er videreudviklet og på toppen af Læs mere her

Læs mere her

Hvordan trækker I kunder ned i butikken?

June 26, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I sidste uge var jeg ude at købe et fjernsyn. Jeg har ikke haft fjernsyn i seks år, så jeg havde behov for noget assistance hos en ekspedient. Derfor droppede jeg internettet og drog ud i en butik – ude i den ægte verden. Det var en ny verden jeg Læs mere her

Læs mere her

Alt er da digitalt i dag

May 20, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg var til bryllup forrige lørdag og havde en skarp dame med rødt hår til bords. Hun havde gjort sig en karriere i TV-verdenen og var hurtigt udfordrende i retorikken over for den trykte verden. Hvis mit forrige blogindlæg var en eksamensopgave, så var det nærmest som at have censor Læs mere her

Læs mere her

Oplevelser skal skabe loyaliteten

April 9, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg vælger altid Pepsi Max. Er der kun Cola Zero, så vælger jeg oftest bare vand. Jeg er nemlig loyal – eller lige i dette tilfælde er der måske nærmere tale om at være fanatisk. Men tænk en gang, hvis alle dine kunder var så loyale, at de altid valgte Læs mere her

Læs mere her

Gør din tryksag til økologisk gødning

February 17, 2017

500.000.000 tons. Det svarer omtrent til hvad det meste af jordens befolkning vejer tilsammen. Så meget papir bliver hvert år til affald på verdensplan. Det gælder lige fra toiletpapir til magasiner til emballager. Heldigvis er vi gode til at genanvende papiraffald. Især her I Danmark er vi rigtigt gode til det. MEN faktisk er det Læs mere her

Læs mere her

Hvordan en webshop blev min nye veninde

January 18, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Hvis du har helt styr på CRM, cross media marketing og nemt bygger tætte relationer til dine kunder, så er dette blogindlæg nok ikke noget for dig. Det her blogindlæg vil nemlig komme nærmere en forklaring på, hvordan jeg pludselig fik en så tæt relation til en webshop, at jeg næsten Læs mere her

Læs mere her

Netværk – et redskab der gør livet nemmere?

March 29, 2016

Blogindlæg af Steen Rocatis   Spørger man Wikipedia, er der forskellige former for netværk, f.eks. professionelt netværk og socialt netværk – begge dele vigtige netværk. Grundlæggende er netværk at forbinde relationer (gælder både socialt og professionelt). De relationer kan være mange ting; mennesker 1 til 1, grupper med et specielt formål, familie, sportsvenner, og meget Læs mere her

Læs mere her

Bording A/S ser frem mod 2016

December 16, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Jeg vil starte med at ønske god jul og godt nytår, for der kommer nok ikke mere herfra inden, klokken har slået 2016! Ja, 2016 er lige om hjørnet, og det vil få mange til at sætte sig nogle mål for det nye år – mål der skal indfries. Ligeså Læs mere her

Læs mere her

Hvad er værdi hos Bording?

June 26, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Det at skabe værdi for andre bliver ofte brugt når virksomheder skal fortælle om hvilken forskel de gør for deres kunder – og vi gør ligeså 🙂 Men hvor gode er de, og vi, til at definere hvad værdien er? Måske vi først skal forstå hvad værdi betyder. ”Værdi” kommer Læs mere her

Læs mere her

Vi har valgt at gøre os klar til fremtiden!

May 20, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Bording har mere end 200 år på bagen og vi har tænkt os at blive her meget længe endnu. Vi vil fortsat være med til at skrive agendaen indenfor vores felt, vi vil fortsat udvikle os sammen med vores kunder, vi vil fortsat skabe merværdi for vores kunder og vi Læs mere her

Læs mere her

Hvad står øverst på agendaen for Bording A/S i 2017?

February 3, 2017

Blogindlæg af Steen Rocatis Convenience har tidligere været tema her på bloggen og ordet betyder egentligt bekvemmelighed!Skal vi nu, hos Bording A/S, til at være bekvemmelige? måske ikke ligefrem bekvemmelige, men vi vil have fokus på effektivitet i såvel vores interne workflow, som i kommunikationen med kunder og leverandører – hele den effektivitet vil vi Læs mere her

Læs mere her