February 3, 2017

10 opdaterede argumenter for en direct mail

Guide til direct mails der virker

Blogindlæg af Daniel Jørgensen

 

”Genveje til effekt – guide til direct mails, der virker” hedder en lille bog, jeg har stående på min hylde her på kontoret. Den er 2013, og er udgivet af Grafisk Arbejdsgiverforening (GraKom i dag) på vegne af ’Den grafiske branche’.

Bogen starter ud med at opremse 10 argumenter for direct mail, og selvom fire år ikke er så længe siden, er der alligevel sket en del inden for direct marketing. Derfor synes jeg de trænger til en opdatering – og dem kan du læse her.

Konklusionen: Medievalget gør det ikke alene

Argumenterne bærer en smule præg af at stole for blindt på mediet, og jeg vil faktisk mene de ligefrem overser den største fordel ved direct mail. Den helt store force ved direct mailen er dens evne til at bringe flere sanser i spil. Det er takket være ’krogen’ – eller gimmicken som vi ofte kalder den. Når denne spiller sammen med det kommunikative greb, har du et stærkt virkemiddel – det er det argument 1, 2, 4 og 8 handler om. Tidligere talte man også om en decideret gave, som skulle medføre, at modtageren føler han ’skylder’ afsenderen noget. Men det er altså hverken gaven eller medievalget i sig selv, der gør effekten. Det er den samlede pakke.

Det har vi samlet en række gode eksempler på her:  Bording A/S Pinterest

De 10 argumenter for DM:

”1: Et effektivt pushmedie

En pushkampagne skal få dit budskab ud til markedet – og allerhelst direkte til målgruppen. Kampagnen har i sagens natur størst effekt, når dine potentielle kunder bemærker den – og derefter bruger tid på den.

En direct mail giver dig sikkerhed for, at din målgruppe modtager dit budskab”

Det er lyder mest som et postens argumenter. Men fremfor at være tilfreds med at budskabet når frem, synes jeg, det er mere interessant at fokusere på øjeblikket efter. Med en direct mail har du modtagerens opmærksomhed i et vist tidsrum – og gør du det rigtigt her, så har du en god mulighed for at få dit budskab til at sidde fast.

En direct mail er derfor ikke bare et pushmedie, der giver dig sikkerhed for, at din målgruppe modtager dit budskab. Men den øger sandsynligheden for at de tager det til sig eller reagerer på det. Direct mail bliver derfor i langt højere grad et pullmedie.

 

”2: Optimal opmærksomhed

”Støj” er et af de største problemer i dagens (masse)markedsføring. Hver eneste dag bliver vi påvirket af flere tusinde reklamebudskaber, hvoraf langt de fleste er irrelevante. Derfor skal du markedsføre dit budskab, så det skiller sig positivt ud fra mængden.

En direct mail sikrer, at dit budskab skiller sig positivt ud og får opmærksomhed.”

Et medie kan af sig selv ikke skille sig positivt ud og få opmærksomhed. Det handler mere om, hvordan indholdet i mediet skiller sig ud fra andet indhold i mediet. Derfor er opmærksomheden ikke sikret på forhånd.

Men man kan sige, at når man kigger på den mængde af e-mails, som folk modtager, er det måske lettere at få optimal opmærksomhed i postkassen. Man skal også huske, at når det bare kommer til opmærksomhed, så kan det måske nogle gange bedst svare sig at være den, der råber højest frem for den, der hvisker de rette ord i ørene på nogle få udvalgte. Selvom det nu engang kan være effektfuldt, når hviske-taktikken lykkes.

Nye argumenter for direct mail

”3: Øget relevans for modtager

De fleste reklamer i postkassen er som regel omdelt adresseløst. Derfor er det vigtigt, at målrette budskabet personligt med navn og på den signalere relevans for modtageren.

Med navn og adresse på din direct mail sikrer du, at den opleves som relevant.”

Arh, den er vist lidt for let købt. Ja, det giver måske en anelse genkendelighed og opmærksomhed, men der skal meget mere end et navn til før, at et budskab er relevant. Relevans handler om data, datamining og segmentering – og evnen til at udnytte dette til at individualisere budskaberne. Hvis budskabet er tilpasset modtagerens situation og behov, er det jo langt mere relevant end et navn. Det er selvfølgelig også langt mere vanskeligt – til gengæld er der mulighed for at opbygge en meget tæt relation til kunderne.

 

”4: Inviter til fordybelse

En direct mail kan indeholde flere trykte elementer, der tilsammen fortæller en længere og mere vedkommende historie end det er muligt online. Derved gør du dit budskab mere interessant og appellerende.

Den personlige direct mail inviterer modtageren til at fordybe sig i budskabet.”

Jeg kan lige se det for mig: En rudekuvert med en folder med uddybende information. Men det inviterer altså ikke nødvendigvis til fordybelse. Ligesom der skal mere til end en grøn ’læs mere’-knap før, jeg klikker, så skal der også være et kommunikativt greb, der fanger mig. I den forbindelse er den helt store fordel ved en direct mail, at du kan give det kommunikative greb en taktil dimension – og dermed øge sandsynligheden for at modtageren tager budskabet til sig.

 

”5: Mere seriøs formidling af information

Undersøgelser viser, at et budskab har større gennemslagskraft, når det modtages på tryk. En trykt direct mail er desuden tegn på, at der står en “ægte” afsender bag. I modsætning til falske e-mails i indbakken.

En direct mail er bedre til at formidle dit budskab – og kan gøre det seriøst.”

Mjae – pointen er jo god nok, men det er vist igen postens retorik. De fleste kan vist godt afsløre falske e-mails i dag, og der kan sagtens komme bullshit-reklame i postkassen. Men der er uden tvivl gået inflation i viden og ‘content’. Alle udgiver e-bøger og har smarte wordpress-hjemmesider med parallax og flade ikoner, som perfekt illustrerer, hvordan de ’hjælper’ deres kunder (og verden). I virkeligheden er det måske blevet for let at se professionel ud i dag.

En fysisk direct mail godt underbygge afsenderens professionalisme. Bogen jeg her refererer til er jo også mere end blot en PDF. Men det er ikke givet alene ud fra mediet.

 

”6: Øger budskabets troværdighed

En målrettet direct mail er personlig kommunikation fra afsender til modtager, fra sælger til køber. Dit målrettede budskab viser, at du forstår din modtagers situation og behov. Mailens udformning understreger, at du er en seriøs afsender og til at stole på.

En direct mail gør dit budskab mere troværdigt.”

Nix. Læs mit svar i forhold til punkt 3 og 5.

 

”7: Gengiver farver og illustrationer optimalt.

I massemarkedsføringen bliver budskabets tekniske kvalitet bestemt af det benyttede medie. Med direct mail har du selv indflydelse på det færdige resultat og kan producere elementerne i præcis den kvalitet, der præsenterer dit budskab bedst.

Muligheden for optimale farver og illustrationer understreger tilbuddets niveau i din direct mail.”

Det kan godt ske, at du ikke får dine annoncer vist i 300dpi og med de rette pantonefarver i fx avisen. Men jeg kan ikke tænke mig, at særligt mange vægter trykkvalitet og farvegengivelse så højt, at det er et godt argument for en direct mail. Hvis dette skal være et argument, så mangler man sltså for få gode argumenter.

 

”8: Giver modtager en bedre oplevelse.

Mere end nogensinde handler markedsføring om oplevelser. Med direct mail kan du fx præsentere dit budskab tredimensionelt og via samspillet med øvrige elementer gøre kommunikationen interaktiv.

Den involverende direct mail giver modtager en bedre oplevelse.”

Ikke nødvendigvis – men der er virkelig gode muligheder for det. I dette tilfælde kommer hønen nemlig før ægget. Fokusset skal lægge på at give en oplevelse – og dernæst på, hvordan dette kan gøres med en direct mail. Det kan du se mange eksempler på vores Pinterest. Det er jo ikke nok at DM’en er interaktivt i sig selv – men det giver et kæmpe potentiale for at understøtte budskabet.

Direct mails der konverterer

”9: Afspejler virksomhedens værdier

Direct mail giver dig mulighed for at vise en grafisk side af din virksomhed, så du styrker din ønskede profil. Tekst, illustrationer og tryksagens kvalitet skaber en synergi, der bekræfter din virksomheds og produkternes kvalitet.

Den optimalt udformede direct mail afspejler virksomhedens værdier.”

 

Det er rigtigt, at “Tekst, illustrationer og tryksagens kvalitet (og ‘form’) kan skabe synergi”, men jeg bliver egentligt mest forvirret over den måde værdi-begrebet bruges her. Hvad menes med værdier? Uanset hvad der menes, kan jeg nævne  meget andet, der siger mere om virksomhedens værdier end at vælge direct mail.

 

”10: Kan bruges, gemmes og medbringes overalt

Direct mailens mange værdier, som nævnes herover gør den mere værdifuld for modtageren end de fleste andre reklamemedier – og så er den uafhængig af strømtilslutning og kan medbringes overalt.

Direct mailen lever derfor ofte længere og giver større effekt.”

Ja – hvis man sammenligner med en annonce på en busside eller en tv-reklame. Men omvendt er det video-reklamer, der bliver gemt og delt mest på internettet i dag. Statistisk set giver direct mailen større effekt (relativt set), men det må stadig ikke blive en sovepude – for det er den samlede pakke og ikke medievalget alene, der gør udslaget.

 

Hvad er direct mail og direct marketing?

Direct marketing er en bred betegnelse for den type markedsføring, der henvender sig til modtageren med personlige budskaber – altså det modsatte af massekommunikation. Det dækker derfor også fx personligt salg og telemarketing. Direct mail er typisk et fysisk produceret budskab sendt direkte til en modtager – ofte som et brev hjem i postkassen. Det er ikke helt så udbredt som for ti år siden, fordi e-mailen har overtaget meget af dette i takt med, at e-handel er blevet mere og mere udbredt. Direct mail bliver dog stadig brugt i stort omfang især indenfor  B2B, hvor typisk både beslutningsprocessen og kundens levetid er meget lang; og B2C i de situationer, hvor det enkelte produkt eller ydelsen er mere kompleks.

mest læste

Direct mail i den digitale tidsalder

March 20, 2017

Blogindlæg af Daniel Jørgensen Så skete det igen. Endnu en diskussion om det fysiske brevs berettigelse. Denne gang var det i en gruppe på LinkedIn, hvor et indlæg åbnede spørgende: Er det fysiske salgsbrev dødt?  Jeg skal nok spare dig for diskussionen, men vil i stedet forsøge at svare med hjælp fra Google og næstformanden Læs mere her

Læs mere her

Convenience – Bekvemmelighed eller et spørgsmål om tid?

October 22, 2015

Convenience direkte oversat til dansk, betyder bekvemmelighed og bekvemmelighed er vel meget rart? Hvis jeg sådan uden at tænke nøjere over det skulle give min definition af convenience, ville jeg nok beskrive det som noget der var let og…

Læs mere her

7 tips til en succesfuld messe

January 27, 2017

Billedkilde Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Er du i gang med at planlægge en messe og ved at skulle opbygge en messestand? Så læs med her. Her får du nemlig 7 tips til en succesfuld messestand. Vi har samlet de vigtigste ting, du bør tage stilling til, inden du er klar til messen – uanset Læs mere her

Læs mere her

Augmented Reality udvider den fysiske verden

May 2, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Du kender det måske bedst fra Pokemón Go. Augmented Reality fik hele verden op af stolen, da den virkelige verden pludselig bød på digitale pokemóns. Men Augmented Reality kan være meget mere end det, og det er her appen Zappar kommer ind i billedet. Men hvad er Zappar og Augmented Læs mere her

Læs mere her

Et nyt perspektiv på MUS

February 10, 2016

Gæsteblog af Christian Stadil, Enso Consult   I konsulentvirksomheden Enso Consult har vi siden 1998 arbejdet med rådgivning og forretningsudvikling inden for Human Resource Development-området. Vi er to partnere i Enso, Jane Hahn og undertegnede, og igennem de seneste år har vi også beskæftiget os med emnet MUS, altså medarbejderudviklingssamtaler. Efter flere års forskning på Læs mere her

Læs mere her

E-mail vs brev: Hvem vinder boksekampen?

December 22, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I sommers skrev jeg et blogindlæg om noget så gammeldags som et brev. Det var måske slemt nok i sig selv, men endnu værre var det, at jeg sagde, jeg i næste blog ville sammenholde brevet med dets alternativer såsom e-mailen. Og se nu bare – nu har bloggen ligget stille Læs mere her

Læs mere her

Flyers vi gemmer – og dem vi glemmer

June 6, 2017

”Hvordan undgår jeg, at de bare smider flyeren væk?” Sådan lød det for en måneds tid siden i den faglige Facebookgruppe ”Kommunikationsnørder” fra et af gruppens medlemmer. Virksomheden, hun repræsenterede, havde et oplæg på et seminar, og de kunne godt tænke sig noget fysisk materiale, som deltagerne kunne få med, så de ville blive husket. Læs mere her

Læs mere her

Nyt job: Nu kommer ketchuppen!

January 22, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg har fået nyt job. Sådan da – jeg har i hvert fald fået nogle nye opgaver og indtil videre er de gamle opgaver der stadig. Så der er nok at lave. Jeg er blevet en del af vores nye afdeling med fokus på digital og cross media. Det lyder Læs mere her

Læs mere her

Augmented Reality udnytter mediernes styrker og eliminerer svaghederne

June 20, 2017

Augmented Reality er af mange eksperter og marketing gurus verden over blevet udråbt til et af dette års store buzzwords. Det har ikke bare sine helt klare fordele, men det skaber faktisk også et helt nyt rum og miljø for at skabe markedsføring, som vi ikke tidligere har set. Faktisk vil jeg gå så langt Læs mere her

Læs mere her

5 ting du skal vide om AR i din markedsføring

September 12, 2017

5 ting, du skal vide, inden du investerer i AR. Uanset hvor langt I er i processen, så kan dette blogindlæg hjælpe jer med at se på fordelene og ulemperne ved AR, inden I begynder at begive jer ud på AR-rejsen i marketing.

Læs mere her

Papir – det er fandme sexet!

December 16, 2015

Blogindlæg af Daniels Jørgensen I sommers stod jeg i kø i Djurs Sommerland sammen med min nevø. Han spurgte mig, hvad det nu egentligt var, jeg arbejdede med. Han er 10 og synes det er sjovt at spørge om alt muligt igen og igen. Jeg ynder ind i mellem at sige, at jeg sælger kommunikation. Læs mere her

Læs mere her

Fodbold – tilfældighedernes spil

August 20, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I 8 år spillede jeg fodbold. Og kamp hver eneste weekend. Alligevel scorede jeg aldrig et eneste mål. Not a single one! Ja, der er nok ingen chance eller risiko for, at jeg bliver en Zlatan Ibrahimovic, som Steen lige har skrevet om på sin blog. Alligevel blev jeg årets Læs mere her

Læs mere her

MUS – et aktiv eller spild af tid?

February 10, 2016

Blogindlæg af Steen Rocatis Der er delte meninger om værdien af MedarbejderUvdiklingSamtale og der er helt sikkert meget stor forskel på kvaliteten af de MUS der afholdes rundt omkring i de enkelte virksomheder. Hvorfor overhovedet afholde MUS? – det er jo alligevel bare en samtale der skal overstås, så man med god samvittighed kan sætte Læs mere her

Læs mere her

At sende et brev

May 3, 2016

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Den anden dag åbnede jeg min postkasse. Den der hænger fysisk i min trappeopgang. Der lå minsandten et brev til mig. 4 ud af 5 af ugens dage er den ellers gabende tom. Men den dag lå der en rudekuvert fra Tryghedsgruppen, men den var tyk og fed, så det Læs mere her

Læs mere her

4 geniale eksempler på merværdien ved print

June 30, 2017

Giver det tilstrækkelig værdi at gøre sig besværet med at få et budskab trykt og produceret i fysisk form? Har du nogensinde været i tvivl om, om det var værdifuldt nok at bruge penge på at få trykt eller printet? Så forstår jeg dig godt – det er jo bare tryksværte på et stykke papir… Læs mere her

Læs mere her

8 råd, der får din målgruppe til at hente AR appen og scanne dit content

August 23, 2017

Augmented reality er nok så genialt og udråbt af alverdens teknologi- og marketingguruer til at være det nye blå (sort er mode; blå er business). AR kræver en software for, at man som modtager kan få adgang til det digitale univers, og de fordele der ligger heri. Her får du 8 ‘Best practice’ ideer til, Læs mere her

Læs mere her

4 tips til en grøn (valg)kampagne

May 3, 2017

I disse måneder er store dele af den grafiske branche lidt på den anden ende. Og det er faktisk ikke uden grund. Der er nemlig kommunalvalg til november – og der bliver brugt rigtigt mange tryksager under sådan en valgperiode. Men hvor mange, og hvad betyder det mon for miljøet? Læs med og få svarene Læs mere her

Læs mere her

Skaber vi plads til talent og personlighed i organisationen?

August 20, 2015

Talenter og stærke personligheder kan fylde meget i en organisation. Kan de fylde for meget? Det er en hårfin balance, hvor vi skal have respekt for den organisation der er opbygget, de værdier virksomheden har og den strategi der er lagt. Men…

Læs mere her

Tjekliste til dig der sender filer til tryk

March 21, 2017

Hvis man ikke lige professionel rentegner med mange år erfaring, er det ikke altid nemt at holde styr på alle detaljerne, når du skal aflevere filer til tryk eller gøre pdf’en tryklar. Derfor har vi sammensat en lille tjekliste med det vigtigste detaljer. Hvis du husker disse punkter, undgår du unødige korrekturgange og minimerer risikoen Læs mere her

Læs mere her

Bekvemmelighedens fire hjørner

October 22, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen     Jeg brokkede mig til min chef tidligere på ugen. Jeg var frustreret over, at vi som handelshus med et kæmpe leverandørnetværk ikke en gang kunne slå en pris på små 20.000 bæreposer med tryk. ”Jamen Daniel – vi skal ikke sælge pris. Vi skal sælge convenience!” Så simpelt lød Læs mere her

Læs mere her

CSR: Fra omkostning til konkurrencemæssig fordel

March 22, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Du kender måske selv problematikken: Det kan være svært at omforme sin CSR fra kun at være en omkostning til også at være en konkurrencemæssig fordel med indflydelse på bundlinjen. I dette blogindlæg kommer jeg derfor med mit syn på, hvordan kan starte forvandlingen fra at have CSR som en Læs mere her

Læs mere her

Fra forbruger til omvandrende reklamesøjle

May 15, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Reklamegaver – gaver med en kommerciel bagtanke – forvandler dine kunder og andre forbrugere til levende reklamesøjler. Men hvad får du ud af det, og hvad skal man overveje, inden man går i gang med at forvandle forbrugeren til levende reklamesøjle? Det er lige præcis, hvad dette blogindlæg kommer til Læs mere her

Læs mere her

Bording A/S – stærkere end nogensinde

April 9, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Der er sket meget hos Bording A/S de seneste 2 år – siden iBording sidst udkom. Vi har været en eksplosiv udvikling igennem siden da, vi har formået at skabe organisk vækst samtidig med at vores interne flow er effektiviseret, vores online portal BordingNet er videreudviklet og på toppen af Læs mere her

Læs mere her

Hvordan trækker I kunder ned i butikken?

June 26, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   I sidste uge var jeg ude at købe et fjernsyn. Jeg har ikke haft fjernsyn i seks år, så jeg havde behov for noget assistance hos en ekspedient. Derfor droppede jeg internettet og drog ud i en butik – ude i den ægte verden. Det var en ny verden jeg Læs mere her

Læs mere her

Alt er da digitalt i dag

May 20, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg var til bryllup forrige lørdag og havde en skarp dame med rødt hår til bords. Hun havde gjort sig en karriere i TV-verdenen og var hurtigt udfordrende i retorikken over for den trykte verden. Hvis mit forrige blogindlæg var en eksamensopgave, så var det nærmest som at have censor Læs mere her

Læs mere her

Oplevelser skal skabe loyaliteten

April 9, 2015

Blogindlæg af Daniel Jørgensen   Jeg vælger altid Pepsi Max. Er der kun Cola Zero, så vælger jeg oftest bare vand. Jeg er nemlig loyal – eller lige i dette tilfælde er der måske nærmere tale om at være fanatisk. Men tænk en gang, hvis alle dine kunder var så loyale, at de altid valgte Læs mere her

Læs mere her

Gør din tryksag til økologisk gødning

February 17, 2017

500.000.000 tons. Det svarer omtrent til hvad det meste af jordens befolkning vejer tilsammen. Så meget papir bliver hvert år til affald på verdensplan. Det gælder lige fra toiletpapir til magasiner til emballager. Heldigvis er vi gode til at genanvende papiraffald. Især her I Danmark er vi rigtigt gode til det. MEN faktisk er det Læs mere her

Læs mere her

Hvordan en webshop blev min nye veninde

January 18, 2017

Blogindlæg af Emilie Elmgaard Jensen Hvis du har helt styr på CRM, cross media marketing og nemt bygger tætte relationer til dine kunder, så er dette blogindlæg nok ikke noget for dig. Det her blogindlæg vil nemlig komme nærmere en forklaring på, hvordan jeg pludselig fik en så tæt relation til en webshop, at jeg næsten Læs mere her

Læs mere her

Netværk – et redskab der gør livet nemmere?

March 29, 2016

Blogindlæg af Steen Rocatis   Spørger man Wikipedia, er der forskellige former for netværk, f.eks. professionelt netværk og socialt netværk – begge dele vigtige netværk. Grundlæggende er netværk at forbinde relationer (gælder både socialt og professionelt). De relationer kan være mange ting; mennesker 1 til 1, grupper med et specielt formål, familie, sportsvenner, og meget Læs mere her

Læs mere her

Bording A/S ser frem mod 2016

December 16, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Jeg vil starte med at ønske god jul og godt nytår, for der kommer nok ikke mere herfra inden, klokken har slået 2016! Ja, 2016 er lige om hjørnet, og det vil få mange til at sætte sig nogle mål for det nye år – mål der skal indfries. Ligeså Læs mere her

Læs mere her

Hvad er værdi hos Bording?

June 26, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Det at skabe værdi for andre bliver ofte brugt når virksomheder skal fortælle om hvilken forskel de gør for deres kunder – og vi gør ligeså 🙂 Men hvor gode er de, og vi, til at definere hvad værdien er? Måske vi først skal forstå hvad værdi betyder. ”Værdi” kommer Læs mere her

Læs mere her

Vi har valgt at gøre os klar til fremtiden!

May 20, 2015

Blogindlæg af Steen Rocatis   Bording har mere end 200 år på bagen og vi har tænkt os at blive her meget længe endnu. Vi vil fortsat være med til at skrive agendaen indenfor vores felt, vi vil fortsat udvikle os sammen med vores kunder, vi vil fortsat skabe merværdi for vores kunder og vi Læs mere her

Læs mere her

Hvad står øverst på agendaen for Bording A/S i 2017?

February 3, 2017

Blogindlæg af Steen Rocatis Convenience har tidligere været tema her på bloggen og ordet betyder egentligt bekvemmelighed!Skal vi nu, hos Bording A/S, til at være bekvemmelige? måske ikke ligefrem bekvemmelige, men vi vil have fokus på effektivitet i såvel vores interne workflow, som i kommunikationen med kunder og leverandører – hele den effektivitet vil vi Læs mere her

Læs mere her